Officieel: Koenigsegg CC850 CC8S hommage 1.350 pk 1.350 kg (2022)Ter ere van 20 jaar Koenigsegg en de 50ste verjaardag van de CEO Christian von Koenigsegg met een bijzonder CC850. Die heeft zowel een handbak als een automaat!

Twintig jaar geleden kwam Koenigsegg met de blitse CC8S meespelen in het segment van de superexclusieve sportbolides. Ook viert Christian von Koenigsegg himself dit jaar zijn 50ste verjaardag. Twee mooie redenen – tezamen met de Monterey Car Week – om de Koenigsegg CC850 te onthullen!

Qua vormgeving blijft de Koenigsegg CC850 bijzonder trouw aan de CC8S lijnenspel, onderhuids is het wel een moderne sportwagen met alle gekende gadgets. Net zoals bij de hedendaagse Jesko zit er hier een 5.0-liter V8 met dubbele turbo. Goed voor 1.385 pk / 1.385 Nm, toch wanneer je hoogwaardige E85 benzine tankt. Anders moet je voldoende nemen met 1.185 kg. Op de weegschaal zet de CC850 eveneens 1.385 kg neer wat dus een perfecte 1:1 gewichtsverhouding geeft.

Nog knapper is de transmissie. Zo is er zowel een handgeschakelde zesbak aanwezig … als een 9-traps automaat. Het ingenieuze Engage Shift System (ESS) kan zijn overbrengingen bovendien aanpassingen tijdens het rijden! Rustig cruisen gaat dus efficiënter dan op het circuit waar je graag sneller/directer van verzet wisselt.

Vreemd genoeg geven de Zweden geen prestatiecijfers (0-100 sprint of topsnelheid) vrij. Toch mag je er vanuit gaan dat je behoorlijk “snel” voor de dag komt met de CC850.

Koenigsegg gaat maximaal 50 exemplaren bouwen, dit in ruil voor een dikke 3,5 miljoen euro. Nu nog bellen naar Christian von Koenigsegg is verloren moeite. Tenzij je (laattijdige) verjaardagswensen wenst over te maken natuurlijk. Ter info, de sympathieke – en haarloze – Zweed is geboren op 2 juli 1972.