Officieel: Porsche 911 (992) GT3 R (2022)Terwijl we vol enthousiasme uitkijken naar de GT3 RS onthulling komt Porsche alvast met de veelbelovende 911 (992) GT3 R racebolide.

Net zoals Ferrari nam ook Porsche een gloednieuwe racebolide mee naar de 24u Spa-Francorchamps 2022. Terwijl we in blijde verwachting zijn van de GT3 RS topversie heeft de Duitse sportwagenbouwer uit Zuffenhausen namelijk ook een nieuwe 911 GT3 R ontworpen. In het komende 2023 seizoen zullen hiermee de eerste kilometers gereden worden.

Buiten de naamkundige gelijkenissen én de aanwezigheid van een behoorlijk prominente spoiler achterop verschillen de bestaande 911 GT3 en GT3 R toch behoorlijk. Met de R kan je vanaf 2024 deelnemen aan diverse IMSA (Amerika) of WEC (Europa+Azië) kampioenschappen. Naast de aangedikte bodykit en volledig gestript interieur trekken de rode koplampen snel de aandacht naar zich toe. Net zoals de vele (extra) verluchting.

De Porsche 911 (992) GT3 R is voorzien van een 4.2-liter flat six benzinemotor. Een watergekoeld exemplaar en nog steeds zonder turbo’s. Een sequentiële zesbak met schakelflippers zorgt voor een doordachte krachtontplooiing op de achteras. Uiteindelijk goed voor maar liefst 565 pk en een leeggewicht van slechts 1.250 kg. Met het oog op de Balance of Performance regelgeving kan daar wel nog wat verschil op zitten. Net zoals met een volle benzinetank (117 liter!).

De Porsche Motorsport afdeling vraagt minimaal 511.000 euro voor de nieuwe 911 GT3 R. Dit exclusief taksen én optionele extra’s.

Lees hier onze rijtest met de straatlegale Porsche 911 (992) GT3 Touring!