Officieel: Lotus Emira GT4 (2022)Voor (nog meer) doelgericht circuitplezier komt Lotus met een straffe en lichtere Emira GT4 racevariant!

Met de gloednieuwe Emira gaat Lotus nog éénmaal een rasechte sportwagen met klassieke benzinemotor bouwen. Dit als vervangen voor de volledige Elise, Evora en Exige line-up. Dat is dan ook de reden waarom er zowel een 2.0-liter viercilinder (365 pk) als 3.5-liter V6 (400 pk) motorisatie beschikbaar is. Een cabriovariant moeten we niet direct verwachten, wél komt Lotus met een Emira GT4 race-uitvoering.

De Emira GT4 de liefdesbaby van de Lotus Advanced Performance afdeling die zich in de komende jaren zullen bezighouden met het bouwen van specifieke projecten/uitvoeringen. Onder de motorkap zit de V6 (afkomstig van bij Toyota) met Harrop TVS 1900 supercharger die ook hier in staat is om 400 pk te leveren. Al kan dat ook wat teruggeschroefd worden om te voldoen aan de regelgeving. Kwestie van de Balance of Performance richtlijnen te respecteren.

De GT4 transformatie zorgt voor een gestript interieur en nog meer lichtgewicht materialen. Goed voor 100 kg minder op de weegschaal. Tevens is er een grotere benzinetank (96 liter), rolkooi, zespuntsgordel en spoiler aanwezig. De sequentiële Xtrac transmissie telt zes verzetten en met een aangepast sperdifferentieel kom je vlotter dan ooit door de bocht. De Öhlins dempers zijn vermoedelijk minder vergeeflijk dan bij de reguliere Emira…

De Lotus Emira GT4 voldoet perfect aan de FIA regels voor de diverse GT4 kampioenschappen. Op de openbare weg mag je er dus wel niet mee rijden. Ietwat jammer gezien de basisprijs van 190.000 euro (exclusief btw). Toch blijkt dat geen al te grote domper op de feestvreugde, Lotus laat namelijk al weten dat het eerste productiejaar volledig volgeboekt zit!