Officieel: Alfa Romeo Tonale crossover (2022)Onder het motto “beter laat dan nooit” lanceert Alfa Romeo eindelijk de Tonale crossover, desgewenst als Hybrid of Plug-in Hybrid!

Een feestelijke dag in Italië want voor het eerst sinds 2016 heeft Alfa Romeo een gloednieuw model voorgesteld. De Tonale crossover nestelt zich onder de stoere Stelvio SUV en kan/mag je tevens zien als instapper van het befaamde automerk.

Sinds de overname door Stellantis zou het bijna-finaal Tonale product meermaals opgewaardeerd zijn wat voor de nodig vertragingen heeft gezorgd. Ten slotte kregen we de conceptuele voorbode al in 2019 te zien…

Maar nu komt Alfa dus meespelen in het populaire crossover segment. De Tonale is daarvoor voorzien van een knap lijnenspel, geïnspireerd door iconen zoals de 33 Stradale, 8C Competizione en Giulia GT. De 3-delige Full LED koplampen en met elkaar verbonden LED achterlichten zorgen voor een karaktervolle signatuur. Diverse mogelijkheden inzake koetswerkkleur en velgen (17” tot 20”) creëren de nodige personalisatie.

Behalve een degelijke bouw/materiaalkwaliteit wil Alfa Romeo het technologische karakter van de Tonale benadrukken. Dit deels met een 12,3” digitaal dashboard en 10,25” infotainmentsysteem (Android OS), ondermeer voorzien van Alexa spraakassistentie en over-the-air updates. Uiteraard zijn een hoop hedendaagse rijhulp/veiligheid beschikbaar wat zowel beschermend als comfortverhogend moet zijn.

Alfa Romeo Tonale krijgt 275 pk sterke PHEV topmodel

Géén zuiver elektrische variant maar wél een diesel, dat zijn enkele motorische verrassingen. Al zou die EV variant er “op termijn” wel komen als de consument daar om zou vragen. De 1.6-liter turbodiesel biedt 130 pk / 320 Nm. Het klassieke benzinegamma is voorzien van 48V mild hybrid techniek in combinatie met een 1.5-liter viercilinder, goed voor 130 pk of 160 pk.

Het topmodel wordt de 1.3-liter Tonale Plug-in Hybrid met 275 pk, 15,5 kWh accupack en 60 km elektrisch rijbereik. De PHEV komt met vierwielaandrijving, bij de rest vloeit het vermogen richting de vooras. Alle motorisaties komen met een automatische transmissie.

Made in Pomigliano, Italy

Behalve de (commerciële) hoop zorgt de Tonale ook voor een Alfiaanse terugkeer naar de fabriek van Pomigliano d’Arco (Napels). In een ver verleden werd hier de Alfasud en 159 geproduceerd. Na een grondige make-over (lees: de nodige financiële investeringen) moeten hier tegen de zomer de eerste exemplaren van de band rollen.

Alfa bewierookt alvast het (dynamische) rijgedrag. Prijzen werden nog niet vrijgegeven, wel dat er naast een Edizione Speciale launch edition ook een Super, Sprint, Ti en Veloce uitrustingsniveau zal zijn. Alles bij elkaar is de Tonale introductie bijzonder goed nieuws voor de Belgische Alfa Romeo verdeelpunten!