Officieel: Porsche 911 (992) GT3 (2021)In tijden van doorgedreven elektrificatie is de lancering van een 510 pk sterke Porsche 911 (992) GT3 heugelijk nieuws voor de sportieve meerwaardezoeker!

De achtste (!) generatie Porsche 911 (codenaam: 992) is intussen al even onder ons en – indien het budget het toelaat – reeds te verkrijgen in diverse uitvoeringen en koetswerkvormen. De diehard sportievelingen keken anderzijds reikhalzend uit naar 16/02/21 want dan werd de nieuwe 911 GT3 voorgesteld.

Terwijl meer en meer (gerenommeerde en nieuwe) automerken full electric gaan lepelt Porsche naar gewoon een atmosferische (!) 4.0-liter flat six boxermotor in de 911 (992) GT3. Deze komt in een zo goed als ongewijzigde vorm over uit de GT3 Cup racewagen, hier goed voor 510 pk / 470 Nm die richting de achteras vloeien!

Opnieuw is er keuze tussen de PDK sportautomaat of handgeschakelde zesbak met in beide gevallen meer dan indrukwekkende prestatiecijfers. Respectievelijk 3,4 of 3,9 seconden voor de 0-100 sprint en 318 km/u of 320 km/u voor de topsnelheid.

Met een leeggewicht van 1.435 kg (PDK) of 1.418 kg (handbak) is de zevende GT3 vergelijkbaar met zijn voorganger. Dit desondanks menig koolstofvezel versterkte kunststof, ramen uit lichtgewicht glas, sportzetels, lichtgewicht sportuitlaat en velgen uit gesmeed lichtmetaal! Via de Track Screen sneltoets krijg je enkel en alleen de meest essentiële informatie op het digitale dashboard te zien.

Op visueel vlak oogt de nieuwe Porsche 911 (992) GT3 behoorlijk extreem met extra luchtgaten in de “motor”kap vooraan, achteraan springt de opzichtige spoiler direct in het oog. Die is bovendien (handmatig) verstelbaar om zo een optimale luchtstroom te genereren op het circuit. De voorwielophanging (dubbele driehoekige draagarmen) komt over van de 911 RSR racer.

Sub7 op de Ring!

Geen betere plaats dan de Nürburgring (Nordschleife) om het prestatiepotentieel van de nieuwe 911 GT3 te belichten. Zo deed testrijder Lars Kern minder dan 7 minuten (6min59,927 om precies te zijn) over de 20,8 km lange (en vooral uitdagende) omloop! Ja, dat is 17 seconden sneller dan voordien

De eerste Belgische leveringen zijn gepland voor mei 2021. Voorzie daarvoor minimaal 171.554 euro en een innige band met de lokale Porsche verdeler. Later volgt er nog een NOG straffere 911 (992) GT3 RS, wel enkel met PDK.