Officieel: Mercedes B-Klasse B250e Plug-in Hybrid (2019)Tegelijk met de A-Klasse krijgt ook de nieuwe Mercedes B-klasse een B250e plug-in hybride motorisatie!

Elektrificatie gaat in de komende maanden en jaren een (bijzonder) prominente rol opeisen in autoland, alleen Mercedes al komt tegen eind 2020 met twintig geëlektrificeerde modellen. Dat zijn ondermeer de zuiver elektrische EQ modellen (zoals de EQC SUV) maar ook het plug-in hybride aanbod zal sterk groeien. Zo komt er naast de A250e plug-in hybride (hatchback + berline) ook direct een B250e plug-in hybride. Die moet het praktisch gebruiksgemak en hoge(re) zitpositie combineren met een ecologische inborst.

De Mercedes B250e plug-in hybride doet het met een extra laadklep achteraan, de nodige EQ Boost badges en een spiksplinternieuwe aandrijflijn. Die gaat verder op de 1.3-liter benzinemotor en 8-traps automaat (ondermeer uit de B200) en werkt intens samen met een elektromotor en moderne batterijen (15,6 kWh). Alles tezamen goed voor 218 pk / 450 Nm en een behoorlijk aantrekkelijke (voor zakelijke rijders) CO2 uitstoot van slechts 32 g/km.

Over de 0-100 sprint doet de B250e 6,8 seconden en bij 235 km/u zit je aan diens topsnelheid, zuiver elektrisch is dit bovendien maar 140 km/u. De B250e heeft een elektrische autonomie van 56 à 67 km, afhankelijk van het type laadpaal (AC, DC + capaciteit) heb je 30 minuten à 2 uur nodig om de watergekoelde batterijpack (150 kg) op te laden. Het innovatieve MBUX infotainmentsysteem helpt je graag met het vinden van laadpalen.

Nog voor het jaareinde moeten de eerste Mercedes B-Klasse plug-in hybrides leverbaar worden, bestellingen worden zeer binnenkort opgenomen. Je interesse nu al kenbaar maken bij de lokale Mercedes Benz verdeler kan ongetwijfeld geen kwaad, reken daarvoor wel op minimaal 38.000 euro.