Officieel: Porsche Panamera (2016)

Officieel: Porsche Panamera (2016)De gloednieuwe Porsche Panamera profileert zich als een praktische gezinswagen mét sportwagenallures dankzij de krachtigere/efficiënte(re) motoren, hightech interieur en een strakgetrokken uiterlijk!

De Porsche Panamera is een sportieve vierdeurs coupé met een behoorlijk uitgesproken uiterlijk die voorgesteld werd in 2009, midden 2013 was het tijd voor een beperkte opfrisbeurt. De strakgelijnde Duitser bleef maar meningen verdelen, voornamelijk de achterzijde was heel wat stof tot discussie. Een succes werd het wel, eentje waar ze bij Porsche zelf ook van achterover vielen! Naast logische benzinevarianten (het is en blijft een Porsche natuurlijk) kwamen er ook diesels, hybrides en zelfs supersnelle sportversies wat de discussie elke keer opnieuw deed aanwakkeren.

Maar na de mooie carrièrestart moest Porsche het Panamera verhaal zien te bevestigen met een tweede generatie die zojuist werd gepresteerd en in het najaar van 2016 zijn marktintroductie zal krijgen! Volgend jaar komt die langverwachte Shooting Brake uitvoering daar nog bij, een Panamera Cabrio of Panamera Coupé moeten we niet direct verwachten. De komst van een kleiner model (werktitel: Pajun) onder de Panamera, naar analogie van de Cayenne en Macan, zou dan wel weer mogelijk kunnen zijn.

Maar terug naar de twee generatie Porsche Panamera. Direct valt de strakkere styling achteraan op, de wulpse billen zijn alvast een pak eleganter en doen ons zelfs denken aan de 991 4S (dankjewel lichtunits). Over de rest van het exterieurdesign kunnen we kort zijn: mooi in de lijn met zijn voorganger en de rest van het Porsche gamma!

Binnenin bemerkt je de grote (digitale) sprong voorwaarts met een opgekuiste middenconsole en een Porsche Advanced Cockpit, een digitaal instrumentarium met enkel nog een analoge toerenteller. Centraal is er een 12,3″ display van het Porsche Communication Management System dat je naar eigen goeddunken kan personaliseren. Online services raadplegen of je smartphone verbinden (Apple CarPlay of Android Auto) kan uiteraard in de nieuwe Porsche Panamera! Dankzij 3,6 centimeter extra in de lengte krijg je achteraan een ruimer geheel wat momenteel soms wel wat tegenviel met grote(re) personen. De koffer slikt 495 liter tot maximaal 1.304 liter met de achterbank (in drie delen neerklapbaar) plat.

Onder de motorkap werd zo goed als alles aangepast. Grootste nieuwsfeit is de marktintroductie van de nieuwe 4.0-liter V8 benzinemotor voor de Panamera Turbo met 550 pk en 770 Nm. Voorzien van cilinderuitschakeling, een coole tweedelige spoiler en een topsnelheid van maar liefst 306 km/u! De Panamera 4S krijgt een 2.9-liter V6 benzinemotor onder de motorkap met 440 pk en 550 Nm, deze kan slechts doorrazen tot 289 km/u.. Dieselliefhebbers opteren voor de vierwielaangedreven 4S Diesel met de 4.0-liter V8, goed voor 422 pk én 850 Nm – !! – waarmee hij zich tot de “krachtigste dieselmotor voor personenwagens” mag kronen. Hier ligt het normverbruik op 6,7 liter per 100 km!

Bij de lancering is er dus enkel een Panamera Turbo, 4S en 4S Diesel, later komen daar in alle geuren en kleuren nog diverse motorisaties en uitvoeringen bij! Die eerste wist overigens een tijd van 7 minuten en 39 seconden neer te zeggen op de fabelachtige Nürburgring, een bijzonder knappe prestatie van de Panamera waarmee hij zich naast een LFA, 430 Scuderia of SLR weet te nestelen..

Prestigemerken pakken graag uit met eindeloze optielijsten, gadgets en rijhulpsystemen, dat is ook het geval bij de nieuwe Panamera. Wie het zich kan veroorloven – lees: betalen.. – mag rekenen op onder andere verregaande personalisatiemogelijkheden, infrarood/warmtecamera’s voor de nachtzichtassistent, LED Matrix verlichting vooraan, adaptieve cruise control (met behulp van navigatiedata), semi-autonome rijhulp, .. Ook prestatiebevorderende opties zijn aanwezig die het innerlijke van de Panamera weten aan te scherpen, optioneel kan je zelfs een meesturende achteras krijgen waardoor de wendbaarheid sterk zal toenemen!

Vanaf €116.523 of €120,516 kan je gaan praten over respectievelijk die Panamera 4S of 4S Diesel, wil je sportieve nieuwe Panamera Turbo ben je verplicht om minstens €157.179 mee te nemen naar één van de negen Porsche Centre’s die ons land momenteel rijk is.

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...