Zowel BMW als Mercedes verminderen aantal platforms

Officieel: Mercedes GLA 45 AMG
Meer modellen komen op minder platforms te staan om kosten te drukken en de productie te versnellen.

BMW is al enkele jaren op kruissnelheid gekomen wat betreft het innemen van de ongebruikte cijfers op het telraam. Hetzelfde geldt voor de X-modellen waar recentelijk de nieuwe X4 aan werd toegevoegd. Mercedes beschikt ook over een hele resem modellen waarvan de GLA de laatste nieuwkomer is. Alsmaar meer modellen brengen hogere productiekosten met zich mee. Daarenboven zijn er meer productielijnen nodig of dient er te worden afgewisseld tussen modellen wat tijd kost.

Vandaar dat beide merken hebben besloten meer modellen op minder platforms te plaatsen. Momenteel doet BMW het met vijf verschillende en gaat dat reduceren tot slechts twee platforms. Zo zal het voorwielaangedreven UKL-platform dienst doen voor MINI’s, de 2-Reeks Active Tourer maar later ook de 1-Reeks, 2-Reeks algemeen en de X1. Alle andere modellen (i-reeks niet meegerekend) zullen het stellen met eenzelfde RWD-platform. Dat laatste platform wordt in 2016 samen met de nieuwe 7-Reeks geïntroduceerd. Mercedes doet het dan weer minder drastisch en blijft bij vier verschillende platforms (MFA, MRA, MHA en MSA).

  • MFA: Voorwielaangedreven wagens zoals A- en B-Klasse
  • MRA: Achterwielaangedreven wagens; GLK, C-, E- en S-Klasse
  • MHA: Grote crossovers zoals ML en GL
  • MSA: Sportwagens zoals SLK, SL en waarschijnlijk de SLS AMG

BMW 2-Reeks Active Tourer - Geneva 2014 Live (2)

 

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...