Volvo heeft aanpassingen gemaakt aan de D5 en de D3 motor. Hierdoor zijn ze zuiniger én potenter tegelijkertijd.

Het gaat om de D5 en D3 motoren van de Volvo V70, XC70 en S80. De D5-motor beschikt daar nu over 215 pk en 440 Nm. 10 paarden en 20 Nm’s meer dan voorheen het geval was, maar gecombineerd met een 8 percent lager verbruik. Het zou er op neerkomen dat de Volvo S80 D5 nu 4,9 liter/100 km verbruikt en 129 gram CO2 uitstoot per km. Tijdens het aanpassen van de motor werd er vooral gewerkt aan de reductie van wrijvingen binnenin de motor.

De D3-motor werd geïntroduceerd in de Volvo S60 en V60. In tegenstelling tot wat je zou vermoeden, beschikt de D3-motor over vijf cilinders. Bij de D5-motor hebben die cilinders 2,4 liter slagruimte, bij de D3 slechts 2 liter. De motor levert 163 pk. Hij kreeg dezelfde piëzo-elektrische injectoren als de D5, al werden die wel aangepast voor een optimale verbranding. Voor betere rij-eigenschappen werd er overigens een turbolader met variabele geometrie geplaatst.

Verder zijn er nog aanpassingen die aan beide motoren gemaakt werden. Zo werd de nokkenas een stuk lichter gemaakt, terwijl deze hetzelfde werk moet verzetten. De wrijving in de cilinders werd gereduceerd. Elke wagen met een manuele zesbak werd bovendien uitgerust met een start/stop-systeem. Onderstaande afbeeldingen maken één en ander duidelijk.

Lees hier onze rijtest met de Volvo S80.
Lees hier onze rijtest met de Volvo XC70 D5.
Lees hier onze rijtest met de Volvo S60 D3.

 

Volvo engine D3

Volvo engine D3