Opel Astra Facelift 2012
Sinds oktober 2009 is hij alweer op de markt, de Opel Astra. Opel’s best verkochte model krijgt nu een opsmukbeurt én een nieuwe dieselmotor.

Echt nodig was het volgens ons niet. Na net geen 3 jaar smoelt de Astra nog altijd even goed. Toch vonden ze in Rüsselsheim –voor zover de Astra daar nog gebouwd wordt – dat je in het uiterst competitieve middenklassesegment maar beter fris voor de dag komt. Het gaat bij deze facelift dus om de gewoonlijke subtiele uiterlijke aanpassingen. Zo krijgen de hatchback en de Sports Tourer een meer uitgesproken onderste grille, gelijkend op die van de fraaie GTC. Alsook meer chroom accenten en standaard LED-dagrijlichten. Nieuwe 18 en 19 duims velgen behoren nu ook tot de optielijst.

Wat betreft het intereur ademt de Astra meer sportiviteit: er zijn een aantal nieuwe kleurstellingen toegevoegd met glanzende sierstukken. Aan de wat verzadigde middenconsole werd niet geraakt. Verder werd de optielijst uitgebreid met een aantal gadgets die we al zagen bij de Insignia. Zo behoren voortaan het verbeterde Opel eye, lane departure warning, following distance indication, forward collision alert en een adaptieve ‘cruise control’ tot de veiligheidsnufjes.

Onder de motorkop vinden we een nieuwe Bi-Turbo zelfontbrander met maar liefst 195 pk en 400 Nm terug. De sprint van 0 naar 100 km/u klaart deze in slechts 7,8 seconden! Niet echt relevant voor een diesel, maar indrukwekkend is het wel. De 1.4 instapper met turbo kreeg een overboostfunctie van 200 naar 220 Nm om vlottere inhaalmanoeuvres in de hoogste versnellingen toe te laten en tot slot komt er binnenkort een update voor de 1.6 turbo die we eerder als eens testten. Toen was die niet zo overtuigend, we zijn dus benieuwd naar de update met 200 pk.