Honda Civic Type R 2013
De nieuwe Honda Civic Type R wordt de snelste ooit en tegelijk de eerste met turbo.

De Honda Civic Type R van de laatste generatie wordt reeds enige tijd niet meer verkocht in ons land wegens het niet voldoen aan de Euro-5 norm, tot grote spijt van velen. De hot hatch werd alom geprezen voor zijn hoogtoerig atmosferisch motorblok en uitstekende wegligging. Binnenkort vindt de Civic Type R misschien toch zijn weg terug naar België, aangezien de nieuwe Civic ook een Type R variant krijgt en ditmaal conform de Euro-5 norm.

Om aan die norm te voldoen zal Honda helaas de atmosferische motor vervangen door een 2.0-liter turbomotor, gelijkaardig aan de motor die Honda zal gebruiken in het nieuwe seizoen van het British Touring Car Championship. Puristen zullen er niet blij mee zijn, maar de turbo zal wel zorgen voor meer koppel in de lage toeren en de efficiëntie zal de hoogte ingaan. Een standaard start/stop-systeem zal hen het minst interesseren. Een toenemend vermogen klinkt al iets beter, men verwacht een output van 210 pk.

De Type R zal de grille, scherpe koplampen en LED dagrijlichten krijgen van de nieuwe Civic getoond in Frankfurt, maar verder zal het koetswerk radicaal gewijzigd worden. Grote luchtinlaten, een splitter, zijschorten, een diffuser achteraan en achterspoiler zullen voor enige visuele impact zorgen. De balans van de wagen zal eveneens beter worden door het bredere spoor van de nieuwe Civic en het langere chassis. De ophanging zal natuurlijk een stuk harder worden afgesteld. De sturing wordt bovendien haarscherp, de manuele zesbak blijft. Tot slot zou de Civic Type R net als de nieuwe Ford Focus ST enkel als vijfdeurs worden aangeboden wanneer hij in 2013 op de markt komt.(Via:AE)

Honda Civic Type R 2013