Volvo introduceert een compleet nieuwe 2-liter direct ingespoten turbobenzinemotor in de S80, V70 en XC60.

De nieuwe 2-liter turbomotor combineert een hoog prestatieniveau met efficiëntie. De 2.0T beschikt over een nieuwe turbo, directe injectie en een dubbele variabele nokkenas waardoor een laag verbruik, lage emissies en krachtige prestaties over een breed toerenbereik bekomen konden worden.

Ondanks de compacte afmetingen van de motor is Volvo erin geslaagd om 203 pk uit het 2-literblok te halen. Daarnaast bedraagt het maximumkoppel 300 Nm en is deze al vanaf 1.750 toeren beschikbaar, wat voor een soepel karakter zorgt. ‘Deze viercilindermotor is net zo sterk als onze 2,5-liter vijfcilinder, maar veel efficiënter’, zegt Magnus Jonsson, hoofd productontwikkeling bij Volvo Cars. ‘Dat is een welkome ontwikkeling – zowel voor klanten die een sterke en soepele auto zoeken als voor het milieu, omdat het verbruik aanzienlijk lager ligt. Een van de belangrijkste factoren daarbij is onze nieuwe, gepatenteerde turbo, die speciaal is gemaakt voor kleinere, efficiënte motoren.’

De nieuwe motor is verkrijgbaar met een handgeschakelde zesbak of met Volvo’s Powershift transmissie. Deze nieuwe automatische zesbak met dubbele koppeling combineert efficiëntie en de dynamiek van een handgeschakelde transmissie met het gemak van een automaat. Beide koppelingen zijn zo afgestemd dat de krachtoverbrenging bij het schakelen niet wordt onderbroken.

De 2.0T zal in drie verschillende Volvo-modellen te koop zijn: de S80, V70 en XC60. Met die 203 pk sprint de S80 van 0 naar 100 km/u in 7,9 seconden, de V70 in 8,3 seconden en de XC60 in 9,6 seconden. Het verbruik bedraagt respectievelijk 7,9 liter/100 km voor de S80, 8,1 liter/100 km voor de V70 en 8,6 liter/100 km voor de XC60.