Nu Opel zijn volledig gamma aan het vernieuwen is, lijkt het niet onwaarschijnlijk dat er ook een nieuw sportmodel zit aan te komen. Wij blikken alvast vooruit met behulp van een impressiefoto.

De Opel Speedster kwam in 2001 op de markt en was het resultaat van een samenwerking tussen Opel en Lotus, het was meteen ook de enige Opel waarvan het chassis uit lichtgewicht aluminium en glasvezel bestond en waarvan de motor in het midden was gepositioneerd. Het lichtgewicht-principe dat Lotus toepast in zijn modellen werd ook toegepast in de Speedster, daartoe had de Speedster bijvoorbeeld zelfs geen vloermatten.

De Opel Speedster kwam er in twee uitvoeringen, de standaardversie kon over 147 pk beschikken en woog 870 kilogram, waardoor de sprint van 0 naar 100 km/u in 5,9 seconden voltooid kon worden. Daarnaast was er een Speedster Turbo die over 200 pk kon beschikken en met zijn 930 kilogram van 0 naar 100 km/u kon sprinten in 4,9 seconden. De topsnelheid bedroeg 243 km/u.

Door het toedoen van GM werd de Opel Speedster in 2007 vervangen door de Opel GT. De Opel GT werd niet volgens dezelfde principes als de Speedster gebouwd, de wagen bracht al snel 1.300 kilogram in de kuip en de motor werd voorin ondergebracht. Om het extra gewicht te compenseren moest voor een krachtigere motor gekozen worden, het merk kwam uit bij een 2-liter turbomotor met een (fiscaal onvriendelijk) vermogen van 264 pk. De GT doet de sprint van 0 naar 100 km/u in 5,7 seconden en bereikt een topsnelheid van 229 km/u.

Volgens bronnen wil Opel nu zonder inmenging van GM een waardige opvolger van de Opel Speedster bouwen, het zou hiervoor de expertise van de OPC divisie kunnen gebruiken en een nieuwe samenwerking met Lotus lijkt ook niet uitgesloten. Het design zou aansluiten bij de huidige designstandaarden van Opel die we hebben kunnen bewonderen bij de Opel Insignia, de nieuwe Astra en de nieuwe Meriva. De nieuwe Speedster zou volgens onze designer ook de typische slagtanden van de Insignia OPC meekrijgen.

De nieuwe Speedster zou qua principes terug moeten aansluiten bij de eerste Speedster, er zal dus zoveel mogelijk op gewicht bespaard moeten worden om zo een relatief lichte motor te kunnen gebruiken en toch puike prestaties te kunnen leveren. Een exact streefgewicht opgeven is natuurlijk moeilijk, gezien de nieuwe reglementeringen omtrent veiligheid, maar 1.000 kilogram lijkt ons een ideaal streefgewicht. Om de wagen aan te drijven zou geopteerd kunnen worden voor de 1.6 Turbo uit de nieuwe Opel Astra die een vermogen van 180 pk uitbraakt. Gezien het lage gewicht zou een sprint van 0 naar 100 km/u hierdoor in minder dan 6 seconden voltooid kunnen zijn.