Porsche 911 Turbo - 4
Een Porsche 911 was voor veel mannen een echte jongensdroom. Het was iets bijzonders en onbereikbaar in tegenstelling tot nu. De topversie: de 911 turbo is het symbool voor sportief rijden, weinig andere sportwagens in zijn prijsklasse rijden zo vlot en blijven toch betrekkelijk eenvoudig te besturen.

Porsche heef uiteraard jaren ervaring met het bouwen van 911’s. Qua styling is deze 997 versie zo goed als gelijk aan de 996 versie. Hij oogt zeer sportief maar de 911 is ondertussen geen rariteit meer. Dat is eigenlijk wel jammer, hopen babyboomers beleven nu hun tweede jeugd in een 911 of in een Boxster of Cayman als het leven niet gelopen is zoals gepland. Doordat er zoveel van rondrijden is het exclusieve aan het hele Porsche fenomeen een beetje verloren gegaan. Zelfs mijn moeder, die niet eens weet wat een turbo doet, merkte mij dat niet zo lang geleden op. Niet dat ik Porsche het succes niet gun, want ik ben stiekem een fan van het merk, toch is het jammer dat het zijn sportief imago te grabbel gooit aan Yups en Mid-Lifers.

Laten we ons wat meer focussen op de Porsche 911 Turbo, de snelste en duurste versie uit de 911 lijn. Deze versie is voorzien van extra luchtinlaten en een spoiler om de 480 Pk’s op de grond te houden. Op het uiterlijk kunnen we verder niet zoveel opmerken behalve dat hij er logischerwijs sportiever en beter uitziet dan de 911 Carrera. Het interieur is wel een beetje kil en grijzig. Het ziet er volgens mij zelfs saai uit. Nu las ik wel dat je er optioneel vanalles kan laten aan aanpassen. Als je met een koffer vol geld even langsgaat bij Porsche maken ze het interieur van je 911 volledig naar uw smaak. Heeft Porsche dan helemaal geen geld over voor een styling team? Waarschijnlijk wel maar bij Porsche werkt iedereen aan de prestaties van de wagens en daar draait het bij Porsche in essentie ook allemaal om.

De 911 Turbo is uitgerust met een 3,6 liter flat-six waarop men twee turbo’s heeft geschroefd. Deze motor zorgt voor 480 Pk’s en een koppel van 620Nm. De wagen is verkrijgbaar met een tiptronic of met een manuele schakelbak. De tiptronic sprint in 3,7 sec naar honderd maar manueel duurt dit 3,9 seconden. Ik blijf toch opteren voor een manuele schakelbak, het is alleen jammer dat je daarmee 0,2 seconden zal moeten prijsgeven tegenover de tiptronic versie. Op de weg ligt deze wagen echt fantastisch, hij wordt beschreven als een kermisattractie. Hij plakt letterlijk vast aan de weg, deze wagen heeft zoveel grip dat je ogen er pijn van beginnen te doen. De startprijs is ook redelijk, voor 140.602 euro kan je er al mee wegrijden bij uw Porsche Dealer. Toch mag je niet vergeten dat Porsche er een dure optielijst aan gekoppeld heeft.

De 911 blijft een icoon in de autowereld, tegenwoordig is hij zelfs iets “te” bereikbaar. Dat is ook zijn grootste probleem, het exclusieve aan de wagen is er een beetje af. Hieronder nog enkele foto’s en een video met Jeremy Clarkson.

Porsche 911 Turbo Zijaanzicht
Porsche 911 Turbo Zijaanzicht

Porsche 911 Turbo Achteraanzicht
Porsche 911 Turbo Achteraanzicht

Porsche 911 Turbo Interieur
Porsche 911 Turbo Interieur

Jeremy Clarkson test de Porsche 911 Turbo in Top Gear