Toyota kondigt via een teaserfoto de FT-Bh Concept aan, de compacte stadswagen zal volgende maand in Genève worden onthuld.
Toyota zal in Genève een nieuwe compacte stadswagen voorstellen, de FT-Bh Concept. Een eerste teaserfoto geeft nog maar weinig vrij van wat we mogen verwachten, behalve enkele strakke lijnen en een Coupé-achtig dak. De compacte stadswagen zou een lage uitstoot hebben dankzij een lichtgewicht koetswerk en een hybride aandrijflijn. Daarnaast zal het model ook erg betaalbaar zijn.
We moeten echter geen innovatieve nieuwigheden verwacht qua aandrijflijn, Toyota zou enkel willen tonen dat het de hybride techniek ook in een erg klein model kan implementeren tegen een betaalbare prijs. Vermoedelijk krijgen we in de toekomst dus een compacte Prius op de markt, ideaal voor stadsverkeer. Naast de FT-Bh Concept zal het merk ook de NS4 en FCV-R Conceptmodellen voorstellen, daarnaast krijgen we ook de productieversie van de GT 86 te zien. De Toyota Yaris Hybrid krijgt zijn wereldpremière.
Gerelateerde artikels
Renault heeft met de gloednieuwe Symbioz E-TECH Full Hybrid nog een zuinige, functionele en moderne SUV in de aanbieding.
Als de Europese consument volop de SUV kaart trekt … is het maar logisch dat je daar als autoconstructeur op inspeelt. Het perfecte voorbeeld daarvan is de nieuwe Renault Espace die nu met een verhoogde koetswerkvorm komt. Met de knappe Rafale heeft Renault nu ook een nieuwe SUV vlaggenschip terwijl de Symbioz nieuwkomer zich tussen de vernieuwde Captur en Austral positioneert.
De Franse autobouwer is fier op de compacte buitenafmetingen (4,41 meter lang) in combinatie met de ruimte binnenin. Afhankelijk van de positie van de verschuifbare achterbank (16 cm) kan er 492 à 624 liter bagage in de koffer. Met die achterbank neergeklapt (60:40) stijgt het laadvolume van de Renault Symbioz tot 1.582 liter.
Binnenin prijkt er een digitaal instrumentenpaneel (10,3”) en verticaal OpenR infotainmentsysteem (10,4”). Dat laatste draait op Android Automotive wat voor een logische werking, vlotte prestaties en hedendaagse functionaliteit zorgt. De Symbioz komt standaard met het glazen Solarbay dak, een innovatieve feature die je zowaar naar hartenlust kan verduisteren (niet, matig, meer en volledig). De interieurbekleding is dan weer afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau (Techno, Esprit Alpine of Iconic).
De lichtblauwe Bleu Mercure tint is nieuw en Rouge Flamme is zowaar gratis. Maar ook de Blanc Nacré, Gris Cassiopée, Noir Étoilé, Gris Rafale en Bleu Iron kleuren behoren tot de mogelijkheden. Rondom prijken er 18” of 19″ velgen.
Renault Symbioz E-TECH Full Hybrid
De Renault Symbioz komt enkel met de 145 pk sterke E-TECH Full Hybrid motorisatie. Deze aandrijflijn is gebaseerd op een 1.6-liter benzinemotor die bijgestaan wordt door twee elektromotoren en een compacte batterij (1,2 kWh). Uiteindelijk goed voor een knap normverbruik van 4,6 liter benzine per 100 km (WLTP).
Deze stoere Fransman moet dé symbiose zijn qua functionaliteit, zuinigheid, frisse looks en moderne rijhulp/veiligheid. Tegen het najaar verwachten hem bij de lokale Renault verdeler. Een Belgische prijs wordt pas later gecommuniceerd, we rekenen op ongeveer 32.500 euro in basisvorm.
De gloednieuwe MG MG3 Hybrid+ heeft naast talrijke kwaliteiten nu ook een zeer scherpe prijs.
In tegenstelling tot de restmeerderheid van het MG gamma is de gloednieuwe MG3 Hybrid zowaar voorzien van klassieke verbrandingsmotor! Wel een zuinige dankzij de aanwezigheid van klassieke hybride techniek. Het verbruik zou daardoor rond de 4,4 liter per 100 km (100 g/km CO2) schommelen. Ideaal voor diegenen die nog niet willen/durven/kunnen switchen naar een EV! De lage numerieke waarde verwijst op zijn beurt naar de compacte afmetingen.
De Belgische prijs van de MG3 Hybrid start net onder de 21.000 euro. Anno 2024 kunnen/mogen we dat zowaar als “scherp” omschrijven voor een moderne B-segment stadswagen. Met wat meer budget ter beschikking kan je ook voor het Comfort (vanaf 22.485 euro) of Luxury (vanaf 24.985 euro) uitrustingsniveau gaan. Steevast in combinatie met de uitmuntende garantie van 7 jaar (of 150.000 km) en 293 liter kofferruimte.
Elke MG3 Hybrid+ is voorzien van een 1.5-liter viercilinder benzinemotor, automatische 3-versnellingsbak en elektromotor. Tezamen goed voor 194 pk / 245 Nm waarmee je de 0-100 km/u sprint doet in 8 seconden. En bij 170 km/u reeds de topsnelheid bereikt. Al mag je in het dorp of stad vaak maar 30 km/u meer…
Binnen het hybride B-segment neemt de MG3 Hybrid+ het voornamelijk op tegen de opgefriste Toyota Yaris (115 pk, vanaf 26.190 euro), zijn Japanse neef Mazda 2 Hybrid (116 pk, vanaf 27.790 euro) en de Renault Clio E-Tech Hybrid (145 pk, vanaf 22.400 euro).
Voor een bestelbon en eventuele commerciële acties verwijzen we jullie graag door naar de Belgische MG Brandstore.
Met de spectaculaire EXE181 Concept viert MG haar 100ste verjaardag én haar lange geschiedenis in het vestigen van snelheidsrecords.
Als “lokaal” automerk is MG het aan zichzelf verplicht om net wat indrukwekkender uit te pakken op de Beijing Auto Show, hun eigenste autosalon. Dat doen ze perfect met de imposante EXE181 Concept. Behalve het tonen van een eventuele – en vooral zeer futuristisch ogende – concept supercar is het ook een leuk verjaardagskado voor hun eeuwfeest. Want op 1 mei 2024 werd MG Car Company (oftewel Morris Garage voor de vrienden) opgericht!
Aldus de MG marketingdienst is de EXE181 Concept een “eerbetoon aan snelheid en innovatie, een brug tussen erfgoed en toekomst”. Niet geheel gelogen want in de jaren ’20 en ’30 was de – toen nog zéér Britse – autobouwer bijzonder succesvol op het circuit én in het vestigen van snelheidsrecords! Pas nadien (vanaf ’50) gingen ze zich toewerken naar het bouwen van compacte (iconische!) roadsters met middenmoter.
Met een gelijknamige EXE181 Roaring Raindrop pakte MG in 1959 een snelheidsrecord aan 410,5 km/u. Pas in 2014 wist de Bugatti Veyron zowaar beter te doen! De EXE181 Concept streeft op zijn beurt naar een topsnelheid van 415 km/u, ondermeer dankzij de beperkte luchtweerstandscoëfficiënt (0,18) en een ongedefinieerde performante elektrische aandrijflijn. Tevens mikken ze op een 0-100 km/u sprint van minder dan één seconde. Kwestie van de lat hoog te leggen!
Na de onthulling op de Beijing Auto Show krijgen we hem ook te zien op het Goodwood Festival of Speed (juli 2024). Productieplannen zijn er niet dus je interesse kenbaar maken bij de Belgische MG Store is overbodig. Als alternatief hebben ze daar wel een funky Cyberster EV roadster ter beschikking!