Gerelateerde artikels
Met de spectaculaire EXE181 Concept viert MG haar 100ste verjaardag én haar lange geschiedenis in het vestigen van snelheidsrecords.
Als “lokaal” automerk is MG het aan zichzelf verplicht om net wat indrukwekkender uit te pakken op de Beijing Auto Show, hun eigenste autosalon. Dat doen ze perfect met de imposante EXE181 Concept. Behalve het tonen van een eventuele – en vooral zeer futuristisch ogende – concept supercar is het ook een leuk verjaardagskado voor hun eeuwfeest. Want op 1 mei 2024 werd MG Car Company (oftewel Morris Garage voor de vrienden) opgericht!
Aldus de MG marketingdienst is de EXE181 Concept een “eerbetoon aan snelheid en innovatie, een brug tussen erfgoed en toekomst”. Niet geheel gelogen want in de jaren ’20 en ’30 was de – toen nog zéér Britse – autobouwer bijzonder succesvol op het circuit én in het vestigen van snelheidsrecords! Pas nadien (vanaf ’50) gingen ze zich toewerken naar het bouwen van compacte (iconische!) roadsters met middenmoter.
Met een gelijknamige EXE181 Roaring Raindrop pakte MG in 1959 een snelheidsrecord aan 410,5 km/u. Pas in 2014 wist de Bugatti Veyron zowaar beter te doen! De EXE181 Concept streeft op zijn beurt naar een topsnelheid van 415 km/u, ondermeer dankzij de beperkte luchtweerstandscoëfficiënt (0,18) en een ongedefinieerde performante elektrische aandrijflijn. Tevens mikken ze op een 0-100 km/u sprint van minder dan één seconde. Kwestie van de lat hoog te leggen!
Na de onthulling op de Beijing Auto Show krijgen we hem ook te zien op het Goodwood Festival of Speed (juli 2024). Productieplannen zijn er niet dus je interesse kenbaar maken bij de Belgische MG Store is overbodig. Als alternatief hebben ze daar wel een funky Cyberster EV roadster ter beschikking!
Na de 4 Reeks Coupé en 4 Reeks Cabrio voorziet BMW de knappe 4 Reeks Gran Coupé en zuiver elektrische i4 eveneens van een facelift.
Drukke tijden bij BMW. Na de facelift voor de 3 Reeks Berline + 3 Reeks Touring en 4 Reeks Coupé + 4 Reeks Cabrio is het nu aan de beurt voor de hippe 4 Reeks Gran Coupé. En direct ook de zuiver elektrische i4 afgeleide! Grondige visuele nieuwigheden blijven achterwege maar wie goed kijkt zal een licht aangepaste grille, bumpers, koplampen én rode achterlichten bemerken.
In de personalisatiegids verwelkomen we de Cape York Green en Fire Red koetswerkkleuren naast nieuwe 19” en 20” velgen. De i4 had reeds het Curved Display, na deze update is dat ook bij de Vier Gran Coupé het geval. Verder voorziet de Duitse premiumconstructeur nieuwe (milieuvriendelijke) bekledingen voor zetels en het dashboard. Naast een afgeplat stuurwiel en aangepaste (en verlichte) ventilatieroosters.
Ondanks de stevige interesse voor de 320e en 330e plug-in hybrides moet de knappe 4 Reeks Coupé het nog steeds zonder PHEV versie doen. Wel groeit het aanbod van de i4. Zo krijgen de i4 eDrive35 (286 pk), i4 eDrive40 (340 pk) en i4 M50 (544 pk) het gezelschap van een i4 xDrive40 met 401 pk / 600 Nm en vooral vierwielaandrijving. Deze geraakt maximaal 548 km ver met een volle batterij (83,9 kWh).
Het aanbod van de BMW 4 Reeks Gran Coupé blijft ook na de facelift behouden met bekende vier- en zescilinders. Dit zowel aan benzine (420i, 430i en M440i) als dieselzijde (420d, 430d en M440d).
In juli 2024 gaat de 4 Reeks Gran Cabrio en i4 facelift in productie te München. Kort daarna zullen ze opduiken bij de BMW Verdeler bij jou in de buurt. Prijzen volgen later … maar zullen in de lijn liggen van het huidige aanbod.
Met een indrukwekkende Nürburgring rondetijd van de Evija X benadrukt Lotus haar nieuwe positionering tussen de grote jongens.
Onder het motto “gewoon omdat het kan” heeft Lotus een knappe prestatie neergezet. Met de track only Evija X hebben ze namelijk een messcherpe rondetijd op de befaamde Nürburgring Nordschleife neergezet! Productieplannen voor een dergelijke track hypercar zouden er desondanks niet zijn. Daardoor is het marketingpotentieel van deze actie eerder beperkt. Al kunnen ze in Hethel nu wel zeggen dat ze pakweg sneller zijn dan pakweg een Mercedes-AMG One.
De Lotus Evija X ging rond de Nürburgring in slechts 6 minuten en 24,047 seconden. Zowaar op een regenachtige/vochtige dag in oktober 2023! Geeft Lotus hiermee aan dat ze NOG sneller kunnen? Als ze de scalpel van de Volkswagen ID.R en Porsche 919 Hybrid Evo willen is dat wel essentieel. De Britse marketingmensen zijn er wel als de kippen bij om te vermelden dat de Evija X ten minste gebaseerd is op een straatlegale auto!
In tegenstelling tot de “reguliere” Lotus Evija hypercar is deze hardcore X voorzien van een gigantische spoiler. Alles om zoveel mogelijk downforce te genereren natuurlijk. Ook de aangepaste bumpers, splitters en nieuwe neus werden dragen hiertoe bij. Ook de dempers werden aangepast en de Evija X was voorzien van sportief rubber. De aandrijflijn – met vier (!) elektromotoren – zou nog steeds een dikke 2.000 pk sterk zijn!
Voor een kleine 2 miljoen euro is de Lotus Evija van jou! Een droomconfiguratie maken kan hierrr alvast gratis.