Officieel: Mercedes-AMG AMG GT43 Coupé C192 421 pk tweeliter viercilinder (2024)Net zoals de SL43 AMG rekent ook de Mercedes-AMG GT43 Coupé instapversie op een tweeliter viercilinder, hier wel 421 pk sterk!

Recentelijk gaf Mercedes nog het prijskaartje vrij van de dakloze SL63 S E Performance plug-in hybride topversie. Aan de andere kant van het spectrum had deze sportieve zonneklopper reeds de SL43 instapversie. Deze is nu ook beschikbaar in de technisch gelegateerde AMG GT Coupé (codenaam C192) evenknie.

De Mercedes-AMG GT43 Coupé rekent op de potente 2.0-liter viercilinder turbobenzine van de hedendaagse 45 AMG modellen. Ondanks het “beperkt” aantal cilinders is er met 421 pk / 500 Nm weinig reden tot klagen. En dankzij 48V mild hybride ondersteuning is er tijdelijk nog eens 14 pk en véél Newtonmeter koppel beschikbaar. Deze drieënveertig knalt met Race Start in 4,6 seconden naar 100 km/u en haalt een gelimiteerde maximum van 280 km/u.

In tegenstelling tot de AMG GT V8 varianten is er hier ook gewoon achterwielaandrijving aanwezig. Zo profiteert de AMG GT43 van een bijna perfecte gewichtsverhouding wat positief moet zijn inzake rijbelevenis. En dus ook rijplezier! Al kan je dat via de lange optielijst wel nog wat versterken (of finetunen) waar nodig.

Visuele verschillen tussen de verschillende AMG GT’s zijn dan weer behoorlijk miniem … op de ronde uitlaatmonden en wat uitrustingsverschillen misschien. Maar opnieuw, niets wat de optielijst niet kan oplossen!

De Belgische prijs van de AMG GT43 gaf Mercedes nog niet vrij, misschien weet de lokale concessiehouder wel meer. Het zal alvast (véél) minder zijn dan 196.504 euro (AMG GT63 4MATIC+) en iets meer dan 132.495 euro dat ze voor daar voor de SL43 AMG Roadster (met slechts 381 pk…) vragen.