Rijtest: Volvo XC60 Recharge PHEV T6 AWD plug-in hybride R-Design 350 pk MY22 SUV (2023)De populaire Volvo XC60 Recharge plug-in hybride profiteert van een grotere batterij (= groter rijbereik) en moderner infotainment!

Volvo heeft haar EV ambitie volmondig uitgesproken, tegen 2030 mikken ze op een zuiver elektrisch aanbod. De in Gent geproduceerde XC40 Recharge en C40 Recharge modellen spelen hierin een prominente rol, net zoals het EX90 vlaggenschip. Tevens verwachten we de nodige interesse voor de compacte EX30 nieuwkomer die binnenkort onthuld zal worden.

Toch vergeten ze in Zweden gelukkig ook hun bestaande bestsellers niet zoals de populaire XC60 SUV. De tweede generatie draait al mee sinds midden 2017, onderweg werd deze al enkele keren opgewaardeerd. Zo ook in 2022 waarbij voornamelijk het nieuwe infotainmentsysteem in het oog springt. Wie écht goed kijkt/vergelijkt zal de aangepaste bumpers bemerken.

Rijtest: Volvo XC60 Recharge PHEV T6 AWD plug-in hybride R-Design 350 pk MY22 SUV (2023)

Moderner interieur

Het strakke interieurdesign met knappe materialen, een aangename sfeer en een hoogstaand comfortgehalte blijven aanwezig. De modeljaar 2022 update (MY22 voor de kenners) draait grotendeels om de introductie van een nieuw infotainmentsysteem op basis van Android Automotive. Nog steeds in een verticale layout met 9” touchscreen maar het werkt veel sneller en logischer. Achter het stuurwiel prijkt er een 12” digitaal instrumentarium, wel met beperkte (informatie) weergavemogelijkheden.

Rijtest: Volvo XC60 Recharge PHEV T6 AWD plug-in hybride R-Design 350 pk MY22 SUV (2023)

Mits de goede instellingen/voorbereiding profiteer je van handige Google functionaliteit zoals Maps navigatie en Assistent spraakassistentie. En via de Play Store kan je extra functionaliteiten downloaden! De verstokte iPhone gebruiker kan steeds terugvallen op Apple CarPlay (via kabel).

Praktisch

Wat extra technologie kan anno 2023 nooit kwaad, maar tegelijk blijft de Volvo XC60 behoorlijk praktisch en functioneel. Zo is er voldoende plaats voor vijf inzittenden en in de koffer past er 483 liter bagage. Met de achterbank neergeklapt stijgt het laadvolume tot 1.281 à 1.410 liter!

Rijtest: Volvo XC60 Recharge PHEV T6 AWD plug-in hybride R-Design 350 pk MY22 SUV (2023)

Mild Hybrid of Plug-in Hybrid

De volgende generatie Volvo XC60 zal een zuiver elektrische EX60 worden. Intussen is er nog een B4 Mild Hybrid (benzine, 300 Nm) en B4 Mild Hybrid (diesel, 420 Nm) variant voorhanden. Beiden met 197 pk en een 8-traps automaat, desgewenst komt de diesel met vierwielaandrijving (AWD).

Volvo XC60 Recharge plug-in hybride

De XC60 Recharge PHEV uitvoering is er als T6 (350 pk) en T8 (455 pk). Sinds de MY23 pronken deze met een nieuwe Triple Layer lithium-ion batterijpack (18,8 kWh ipv 11,6). Het zuiver elektrische rijbereik loopt daardoor op tot 78 km (WLTP), in de praktijk is 60 km zeker haalbaar.

Rijtest: Volvo XC60 Recharge PHEV T6 AWD plug-in hybride R-Design 350 pk MY22 SUV (2023)

Met de tweefasige 6,4 kW boordlader (AC) duurt het ongeveer 3 à 4 uur om de volledige batterijcapaciteit te bereiken. Wie dat effectief frequent doet, zal scherpe verbruikscijfers optekenen zoals 3 à 5 liter per 100 km. Wie de XC60 Recharge zelden of nooit inplugt moet rekening houden met een verbruik van gemakkelijk 10 liter! Gelukkig is de benzinetank relatief groot (70 liter) wat voor een riante actieradius zorgt.

One Pedal Driving

Net zoals bij haar EV’s kan de Volvo XC60 Recharge nu ook terugvallen op de handige one pedal driving. Daarvoor moet de automaat in de B stand (Brake) waarna hij veel sterker afremt zodra je het gaspedaal wat lost. Hierdoor gaat er (bijna) geen energie verloren. Het vraagt enige gewaarwording maar het went snel … en heeft een sterke invloed op het verbruik! Zeker tijdens stedelijke verplaatsingen.

Rijtest: Volvo XC60 Recharge PHEV T6 AWD plug-in hybride R-Design 350 pk MY22 SUV (2023)

Rijgedrag Volvo XC60 Recharge T6 AWD

Met een systeemvermogen van 350 pk / 660 Nm hoeft de XC60 Recharge T6 zich nergens voor te schamen, zo getuige de prima prestatiecijfers (0-100 in 5,7 seconden). De krachtigere XC60 Recharge T8 doet met 455 pk / 710 Nm wel nog iets beter, hier volstaan 4,9 seconden voor de befaamde nul-naar-honderd sprint. Of dat de T8 meerprijs waard is moet je zelf bepalen. Beide PHEV’s halen maximaal 180 km/u … of 140 km/u in de fluisterstille en extra rustgevende Pure (EV) rijmodus.

Ondanks de veelvuldig aanwezige pk’s biedt de Volvo XC60 Recharge geen uitgesproken sportief of dynamisch weggedrag, onder meer door het stevige leeggewicht van 2.000+ kg. Iets dat snel duidelijk wordt met (té) grote velgen op slechte ondergrond. Dankzij de plaatsing van de benzinemotor (vooras) en elektromotor (achteras) ontstaat er vierwielaandrijving wat de stabiliteit ten goede komt.

Rijtest: Volvo XC60 Recharge PHEV T6 AWD plug-in hybride R-Design 350 pk MY22 SUV (2023)

Prijzen

De Volvo XC60 is er in het Essential, Core, Plus en Ultimate uitrustingsniveau, de goedkoopste meest toegankelijke kan de jouwe zijn vanaf 55.300 euro (Core B4 benzine). De XC60 Recharge is er vanaf 65.950 euro (Essential T6 AWD) of 77.800 euro (Plus T8 AWD). Speciaal voor de BeLux markt is er tijdelijk een rijkelijk uitgeruste XC60 Black Edition aan een scherpe prijs!

Naast handige Desgins (start)configuraties is er tevens een ruime keuze inzake personalisatie. Onder meer met negen lakkleuren, 18” à 22” lichtmetalen velgen, diverse interieurbekledingen en allerhande packs. Volvo installeert een hoop veiligheidssystemen en rijhulpmiddelen standaard … wat eigenlijk niet meer dan logisch lijkt met dergelijke prijzen. Toch staat er nog heel wat lekkers op de optielijst zoals luchtvering, massagezetels, Bowers & Wilkins audiosysteem, head-up display en 360° camera.

Rijtest: Volvo XC60 Recharge PHEV T6 AWD plug-in hybride R-Design 350 pk MY22 SUV (2023)

Concurrentie Volvo XC60 Recharge

Binnen het premium SUV PHEV gamma vinden we naast de Volvo XC60 Recharge natuurlijk ook de Mercedes GLC300e, Audi Q5 TFSI e en BMW X3 xDrive30e terug. Daarnaast zijn er nog een resem kanshebbers voor wie niet persé hoeft te pronken met zo’n klinkende merknaam. Om nog maar te zwijgen van het steeds grotere EV aanbod met soortgelijke kwaliteiten.

Conclusie

Over enkele jaren staat er een strakke EX60 EV te blinken bij de lokale Volvo verdeler, intussen moeten we het nog even doen met de opgefriste XC60 SUV. Deze oogt nog steeds vrij knap/karaktervol en dus waren minimale designtweaks voldoende. Binnenin draait het voornamelijk om het moderne en veelzijdige infotainmentsysteem. De Volvo XC60 Recharge plug-in hybride varianten gaan er het meest op vooruit met de toegenomen batterijcapaciteit. Dat resulteert in een groter EV rijbereik en nog scherpere verbruikscijfers. De T8 pronkt met een imposant systeemvermogen van 455 pk … maar misschien moet je gewoon voor de T6 gaan die met 350 pk ook puike prestatiecijfers kan voorleggen. En het prijsverschil kan je dan gewetenloos investeren in leuke extra’s!

Overzicht:
+ Strakke (tijdloze) vormgeving
+ Praktisch/ruim
+ EV rijbereik (ongeveer 60 km)
+ Zuinig (mits frequent laden)
+ Gezonde prestaties
+ Goede zichtbaarheid rondom / gemakkelijke instap
+ Afwerking en materiaalkeuze
+ Heerlijk comfortabel
+ Rustgevend (stil!) rijgedrag
+ Hedendaagse rijhulp, veiligheid en connectiviteit

? Ergonomie infotainment
? Stilaan op leeftijd

– Prijs/optiebeleid
– Beperkte informatieweergave (digitaal dashboard, infotainment …)
– Stevige concurrentie

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie volvocars.com!