Officieel: Audi R8 V10 GT RWD 620 pk (2022)Aangezien we stilaan het einde van de huidige generatie R8 naderen komt Audi (opnieuw) met een exclusieve R8 V10 GT RWD uitvoering!

De in 2018 opgefriste Audi R8 sportwagen is er zowel in de coupé en dakloze Spyder koetswerkvorm. Inzake motorisaties is er keuze tussen AWD (vierwielaandrijving, 620 pk) en – speciaal voor de puristen – RWD (achterwielaandrijving, 570 pk). Met het nakende einde van deze generatie komt Audi met een blitse special edition. Deze gaat als GT door het leven en combineert het beste van de twee motorisaties. In 2010 deed Audi al hetzelfde met een gelijknamige uitzwaai-variant.

De atmosferische (luidkeelse) 5.2-liter V10 levert in de GT RWD een aantrekkelijke 620 pk / 565 Nm aan de achteras! Inderdaad dé gedroomde R8 uitvoering die je wil hebben. De 7-traps automaat met dubbele koppeling en schakelflippers zorgt voor een vlotte krachtontplooiing. De nieuwe R8 V10 GT RWD Coupé doet 0-100 km/u in 3,4 seconden, na 10,1 tellen zit je al aan 200 km/u. En mits enige ruimte kan je zelfs 320 km/u aantikken.

Naast een stevige brok vermogen, beperkte gewichtsbesparing (1.570 kg leeggewicht), lichtgewicht 20” velgen en sportief Michelin Sport Cup 2 rubber noteren we hier ook kuipzetels, een rolkooi en veel koolstofvezel/alcantara binnenin. Nieuw voor de Audi R8 is de Torque Rear rijmodus. Daarmee kan je de speelsheid (lees: slip intensiteit) van de achteras naar hartenlust instellen, gaande van 1 (veilig) tot 7 (YOLO).

Met de R8 V10 GT RWD zegt Audi de V10 vaarwel

Audi zal (opnieuw) slechts 333 (genummerde!) GT’s bouwen, dit enkel en alleen in de Suzuka Gray, Tangorot en Daytona Gray lakkleuren. De eerste exemplaren komen begin 2023 toe. Voorzie hiervoor toch gemakkelijk 230.000 euro in België. Momenteel spreken ze in Ingolstadt enkel over de coupé. Toch hebben we een lichtblauw vermoeden dat er ook een R8 V10 GT RWD Spyder zal volgen… Hierna is het officiel gedaan voor de befaamde V10 benzinemotor.