Onthuld: Audi R8 GT

Audi R8 GT
Audi heeft zonet alle details en foto’s vrijgegeven van de Audi R8 GT, 100 kg lichter en 35 pk krachtiger dan de R8 V10!

Audi komt met een gelimiteerde high-performance productieversie van de R8 V10, onder de motorkap vinden we een 5.2-liter V10 die zorgt voor 560 pk in plaats van 525 pk in de R8 V10. Daarnaast werd er ook op gewicht bespaard, de R8 GT is 100 kilogram lichter dan de R8 V10. Hierdoor is de R8 GT 0,3 seconden sneller, de R8 GT sprint in 3,6 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 320 km/u.

De Audi R8 GT maakt net als de R8 V10 gebruik van het aluminium Audi Space Frame waardoor het koetswerk amper 210 kilogram weegt.  De ingenieurs hadden het extra moeilijk om nogmaals 100 kilogram te besparen voor de R8 GT, zeker omdat ze de Quattro vierwielaandrijving niet mochten schrappen. Dankzij aanpassingen aan verschillende onderdelen van de wagen kregen de ingenieurs het totale gewicht op 1.525 kilogram.

Zo bestaat de voorruit uit dunner glas en de ruit boven het motorcomponent uit lichtgewicht polycarbonaat. Deze aanpassingen besparen reeds 9 kilogram gewicht, het gebruik van een vaste achterspoiler doet daar nogmaals 1,2 kilogram af, verder werd op verschillende plaatsen met koolstofvezel verstevigd plastiek (CFRP) gebruikt wat zorgt voor 13,3 kilogram besparing. Zo kunnen we nog wel even doorgaan: zo werd 1 kilogram bespaard op het remsysteem, 4 kilogram op de aluminium caps van de remschijven en 9,4 kilogram op de batterij.

De Audi R8 GT valt onder andere op doordat hij 10 mm lager bij de grond staat en beschikt over een gewijzigde voorbumper en een vaste achterspoiler. Verder vinden we achteraan verdonkerde LED achterlichten en is de zijdelingse luchtinlaat bij de R8 GT in mat carbon uitgevoerd. De R8 GT staat op exclusieve vijfspaaks 19″ velgen met een titanium afwerking, op de zijflank vinden we ook een rood GT badge. Audi zal de R8 GT in vier koetswerkkleuren aanbieden: Samoa Orange metallic, Suzuka Gray metallic, Ice Silver metallic en Phantom Black pearl effect.

Ook binnenin vinden we wat aanpassingen terug, zo is het interieur in sportief zwart en donker grijs afgewerkt. Audi was daarnaast ook kwistig met Alcantara en rood stiksel. Het geheel wordt uiteraard ook voorzien van voldoende “R8 GT” badges, de nieuwe versnellingspook werd uit lichtgewicht CFRP en aluminium vervaardigd en de R8 GT beschikt over matte aluminium instaplijsten. Voor de racefanaten voorziet Audi ook een race pakket waarin een rolkooi, vierpuntsgordels, een brandblusser en een schakelknop voor de batterij standaard zijn.

Audi gaat de Audi R8 GT in een beperkte oplage van 333 stuks verkopen, een kostprijs voor België is nog niet bekend, maar in Duitsland gaat de R8 GT over de toonbank vanaf 193.000 euro. Leuk om weten is dat het navigatiesysteem en een 465 Watt sterk audiosysteem tot de standaarduitrusting behoren. Er kunnen dus nog wat kilo’s vanaf..

Deel dit bericht:

2 reacties op "Onthuld: Audi R8 GT"

  1. Mrnix 02-05-2010 om 19:11

    20K duurder en NOG kan hij porsche niet beaten 😀

  2. DEW 03-05-2010 om 14:10

    Ja ok, dan heb je het over de turboversie. Als je het uiterlijk in acht neemt, dan huppelt porsche een serieus kar achter.

Reageer

Reactie aan het plaatsen...