Officieel: KTM X-Bow GT-XR 500 pk (2022)De flamboyante X-Bow GTX was voorbehouden voor de betere circuitsessies, met de 501 pk sterke KTM X-Bow GT-XR mag je gewoon de openbare weg op!

De KTM X-Bow is een speelse circuitracer die voluit op prestaties, sensaties en vooral een intensieve rijbelevenis mikt. In het geval van het X-Bow GTX topmodel toch op een gesloten omloop want deze sloeber is niet straatlegaat. Dat zetten de Oostenrijkers nu recht met de X-Bow GT-XR die enkele compromissen moet bieden … maar nog steeds extreem performant voor de dag komt. Zelfs met 30 pk minder.

De KTM X-Bow GT-XR is namelijk voorzien van de befaamde 2.5-liter vijfcilinder turbobenzine uit ondermeer de Audi RS3. Hier goed voor net iets meer dan 500 pk .. die allemaal richting de achteras lopen! In combinatie met het beperkte leeggewicht (1.130 kg) staat de GT-XR garant voor bloedsnelle (en indrukwekkende) prestaties.

Hoelang een 0-100 km/u sprintje duurt wil KTM (nog) niet vrijgeven, wel dat de topsnelheid op 280 km/u ligt. En dat je in de koffer blijkbaar 160 liter bagage krijgt. Tezamen met de riante benzinetank (96 liter) zou je deze straatracer zowaar als praktische metgezel kunnen omschrijven… Maar dat is uiteraard niet het geval, het draait hier 100% om zijn “pure” sportwagen inborst. Iets dat alvast het instappen/plaatsnemen benadrukt.

Behalve zéér snel en indrukwekkend is de X-Bow GT-XR ook behoorlijk exclusief. KTM zal maximaal 100 exemplaren bouwen, dit aan een vanafprijs van 285.000 euro. Daarvoor verwijzen we jullie graag naar een hoop Belgische verdelers.