Officieel: BMW M4 CSL 550 pk (2022)BMW reïncarneert de CSL benaming (Coupé Sport Leichtbau) voor een 550 pk sterke en behoorlijk exclusieve M4 CSL uitvoering!

Hoera! Naar aanleiding van 50 jaar BMW M krijgen we eindelijk een opvolger voor de bijna iconische E46 M3 CSL. Dat die volgens de nieuwe nomenclatuur als (G22) M4 CSL door het leven gaat mag de pret niet drukken! En ook niet dat je sowieso moet kiezen tussen een grijs (Frozen Brooklyn Grey), wit (Alphine White) of zwart (Sapphire Black) exemplaar. De kans is bovendien klein dat je die keuze zal moeten maken, BMW voorziet slechts 1.000 stuks. Daarmee is de nieuwe M4 CSL alvast exclusiever dan de E46 M3 CSL (ongeveer 1.400 exemplaren).

De BMW M4 CSL gaat verder op het actuele topmodel, M4 Competition Coupé. Hetzij met twee volwaardige kuipzetels en zonder (!) achterbank, in de plaats krijg je helmhouders. Eveneens aanwezig: extra lichtgewicht materialen (velgen, dak, motorkap, …), 8 mm verlaagd onderstel, specifieke 19” en 20” velgen en een aangepast uitlaatsysteem (inclusief titanium einddemper).

De koolstofkeramische remschijven moeten voor voldoende stopkracht zorgen terwijl de nieuwe veerpootbrug (uit aluminium) en verstevigde motorbaksteunen extra stijfheid creëren! Uiteindelijk zet de “lichtgewicht” M4 1.625 kg op de weegschaal wat ongeveer 100 kg minder is dan zijn “reguliere evenknie”. Ook de achterlichten en de grille werden aangepast.

De 3.0-liter zes-in-lijn benzinemotor werd iets krachtiger (+30 pk) waardoor er nu 550 pk / 650 Nm ter beschikking staat. Van xDrive vierwielaandrijving is er hier geen sprake, al het vermogen gaat dus naar de achteras! De 8-traps Steptronic automaat is standaard. Met launch control doet de M4 CSL de allesbepalende 0-100 sprint in 3,7 seconden en vervolgens kan je bijna eindeloos doorknallen. De topsnelheid ligt namelijk op 307 km/u!

M4 CSL vanaf 172.800 euro

De Belgische vanafprijs van de BMW M4 CSL ligt op 172.800 euro, voor een M4 Competition Coupé volstaat dan weer 95.850 euro. De productie wordt begin juli opgestart! Op de Nürburgring kon BMW alvast een chrono van 7 minuten en 20,8 seconden neerzetten, een record voor een BMW productiewagen. Dubbel feest!

Lees hier onze rijtest met de BMW M4 Coupé!