Rijtest: Toyota Prius Plug-in 1.8 Hybride (2018)

Rijtest: Toyota Prius Plug-in 1.8 Hybride (2018)Behalve de iconische Prius en Grand Prius + met 7 zitplaatsen heeft Toyota ook nog een plug-in hybride versie in de aanbieding. Een interessant alternatief?

Waar de klassieke Toyota Prius zijn batterij enkel al rijdend kan opladen, zij het via de klassieke verbrandingsmotor of via de recuperatie van remenergie, is de Plug-In Hybride-versie de variant die een grote stap verder gaat. Dankzij een grotere Lithium-ion-batterij van 95 cellen kan je de Plug-In Hybride ook zelf aan de stekker opladen, waarna je een puur elektrische en vooral haalbare autonomie van 50 km (en meer) krijgt. Kortom, een afstand die de gemiddelde woon-werkafstand van de Belg (47 km, nvdr) dus overbrugt.


Rijtest: Toyota Prius Plug-in 1.8 Hybride (2018)

Om plaats te bieden aan die grotere batterij werd de Plug-In zo’n 10 cm langer dan de reguliere Prius. Met een lengte van 4,645 m is het dus een flinke jongen. Een die bovendien maar plaats biedt aan vier inzittenden. Daarmee zit je op de achterbank dus vrij royaal. Maar het is iets om rekening mee te houden. Het leeuwendeel van de centimeters zit bovendien achter de achteras, wat er mee voor gezorgd heeft dat het koetswerk van de Plug-In danig verschilt met dat van het standaardmodel. Dat Toyota echter de moeite heeft genomen ook de neuspartij te doen verschillen verdient enige lof.

Rijtest: Toyota Prius Plug-in 1.8 Hybride (2018)

Ok, schoonheidsprijzen zijn evenmin voor de Plug-in-versie weggelegd. Maar het design heeft zeker interessante details zoals de individuele led-matrixkoplampen of de meer traditionele achterpartij – die een kink in de lichtbalk kreeg voor een beter zicht naar achter. Het bevordert ook de luchtweerstandscoëfficiënt die met 0,25 nog steeds de beste in zijn klasse is. volgens Toyota. Maar er is meer.

Rijtest: Toyota Prius Plug-in 1.8 Hybride (2018)Rijtest: Toyota Prius Plug-in 1.8 Hybride (2018)

Want waar de klassieke Prius over de generatie vooral trouw gebleven is aan de receptuur van de vorige generatie(s), was er voor de plug-in duidelijke ruimte voor innovatie. Zo tref je op het dak een fraaie set geïntegreerde zonnepanelen aan. Volgens Toyota zijn ze goed voor dagelijks 5 extra kilometer rijbereik. Maar evenzeer helpen ze je bijvoorbeeld het interieur te koelen in de zomer. Al zullen ze uiteraard pas op hun best presteren in een wat zonniger klimaat dan het onze.

Rijtest: Toyota Prius Plug-in 1.8 Hybride (2018)

Een andere innovatie bevindt zich achteraan waar de Japanners de moeite hebben genomen om completen kofferklep te vervaardigen uit carbon. Carbon? Absoluut. Iets waar ze duidelijk ook trots op zijn want de klep is aan de buitenkant niet bedekt. Erg knap en het reduceert bovendien ook het zwaartepunt. Al zou je kunnen stellen dat het nogal overkill is op een auto die het in de eerste plaats van zijn zuinig, en dus traag, rijden moet hebben. Daar sta je dan met je GT86

Rijtest: Toyota Prius Plug-in 1.8 Hybride (2018)Rijtest: Toyota Prius Plug-in 1.8 Hybride (2018)

Ondanks het feit dat deze Plug-in 150 kg extra meezeult ten opzichte van de hybride, schuilt er een zekere lichtvoetigheid in de Prius. Het zwaartepunt zit behoorlijk laag en ware het niet van de ecobanden zou er zelfs nog potentieel zitten in het chassis van deze Prius. Vooraan is ophanging immers MacPherson, terwijl achteraan dubbele driehoeken sieren. En ook de koetswerkstijfheid staat op punt. Hij staat dan ook op het TNGA-C-platform dat bijvoorbeeld ook in de C-HR aardige dingen laat zien. Maar bovenal is deze Prius, net als zijn zustermodellen, eerste en vooral afgesteld op rijcomfort.

Rijtest: Toyota Prius Plug-in 1.8 Hybride (2018)Rijtest: Toyota Prius Plug-in 1.8 Hybride (2018)
Rijtest: Toyota Prius Plug-in 1.8 Hybride (2018)

Traag voelt de Prius daarom zeker niet aan. In puur elektrische modus is hij zelfs verbazend vinnig. Ok, Tesla’s en BMW i3’s hoeven zich geen zorgen te maken. Maar er zit voldoende pit in om de bestuurder en zijn inzittenden te verbazen. Je kan hem bovendien ook al rijdend opladen wat altijd meegenomen is. Bijvoorbeeld wanneer je eerst een flink stuk autosnelweg doet, waar de batterij altijd minder efficiënt is, om dan later weer over te schakelen. En dankzij de 43 liter grote benzinetank heb je niet alleen een volwaardige range-extender, maar ook nog eens een mooi rijbereik van makkelijk meer dan 800 km. Puur elektrisch is maximumsnelheid bovendien gestegen tot 135 km/h terwijl er nog extra efficiëntie is dankzij een geïntegreerde warmtepomp.

Conclusie
Alles samen is de plug-in hybride daardoor een echt zuinigheidswonder. Het opgegeven gemiddelde van 1,0-liter per 100 km geef al een indicatie. Maar ook in de praktijk is deze Prius met erg weinig benzine tevreden. Opladen is uiteraard de boodschap, maar zelfs als je dat niet zou doen – wat uiteraard niet de bedoeling is – is de Japanner met slechts 3 of 4 liter per 100 km tevreden.

Toch zijn er ook enkele nadelen aan deze Plug-In Hybride. Eerder vertelden we al over het feit dat het slechts een vierzitter is. En ook de 360 liter grote kofferruimte, 83 liter minder dan voorheen, heeft te lijden onder de extra grote batterij. Maar meer nog dan dat is het het prijskaartje die de grootste inspanning vraagt.
Want waar de gewone Prius minstens 31.000 euro kost, is dat voor de Plug-In Hybride minstens 41.980 euro. In ruil krijg je wel heel wat techniek bovenop een erg riante standaarduitrusting en functionele eye-catchers zoals de fraaie koplampen, de zonnepanelen in het dak of de carbon kofferklep. De Plug-In is dus zeker een statement. Maar wel eentje die ook in de praktijk erg zuinig is en zelfs de hardcore autofanaten zal interesseren vanwege zijn vele technische innovaties.

Overzicht:
+ Technische innovaties
+ Elektrische autonomie
+ Fiscaal interessant
+ Uitgebreide standaarduitrusing
+ Rij- en zitcomfort
+ Zuinigheidswonder

– Stevige meerprijs
– Slechts vier zitplaatsen

Rijtest: Toyota Prius Plug-in 1.8 Hybride (2018)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...