Officieel: Mercedes E-Klasse Break + E43 AMG (2016)En daar is hij dan eindelijk, de praktische Mercedes E-Klasse Break met 670 liter tot maximum 1.820 liter bagageruimte, inclusief een E43 AMG Break topvariant!

Na de presentatie van de gloednieuwe E-Klasse Berline was het uitkijken naar een eerste kennismaking op het Autosalon van Genève in maart, kort erop wisten we ook hoeveel budget we moesten loskrijgen bij onze leasemanager om de knappe Duitser op de oprit te krijgen. Toen de productie van een het reguliere motorenaanbod van start ging werden we nog verwend met een eerste Mercedes-AMG E34 4MATIC sportvariant, stiekem keken we gewoon reikhalzend uit de praktische Break uitvoering die het altijd goed doet in België..

Met behulp van de spyshots en teaservideo kregen we al een goed beeld van wat we mochten verwachten, al was dat niet bijzonder moeilijk gezien de sterke designband met de C-Klasse en dus ook de C-Klasse Break! Nu de nieuwe generatie E-Klasse Break het daglicht heeft gezien mogen we zeker niet klagen, al voelt het knappe design intussen wel al zeer kenbaar aan. Hetzelfde omtrent het interieur maar ook hier zijn er toch enkele lovende woorden van doen om de knappe materialen en piekfijne afwerking te beschrijven. Net zoals bij de E Berline krijg je – als je genoeg betaald – twee reusachtige 12,3″ schermen, mooi ingewerkt in het dashboard, die alle informatie strak en modern weergeven.

Maar bij een E-Klasse Break draait het toch voornamelijk om de extra laadruimte, deze praktische Duitser slikt 670 liter bagage en wanneer je de achterbank neerklapt (40:20:40, standaard!) kan je maar liefst 1.820 liter stockeren! Achteraan krijg je altijd luchtvering en zo mag je tot 745 kg inladen. Mocht je willen zou je in de koffer overigens een Europallet kwijtkunnen, de automatische kofferklep zit eveneens in het basispakket. Een trekhaak is beschikbaar en wanneer je die niet nodig hebt verdwijnt deze mooi onder de wagen, ook hier is er technologie voorhanden om veilig met je aanhangwagen van A naar B te kunnen rijden. Interessant zijn ook de twee extra zitjes achterin – voor kinderen – waardoor de E-Klasse Break optioneel een zevenzitter is!

Identiek aan de lancering van de Mercedes E-Klasse Berline beleeft de E-Klasse Break zijn marktlancering dit najaar met een E200, E220d en E350d, allemaal voorzien van de negentraps automaat. Kort voor de jaarwisseling komen daar nog heel wat verschillende motorisaties bij. Het eerste tastbare resultaat van de Mercedes-AMG divisie krijgen we in het vierde kwartaal van 2016 in de vorm van een E43 Break met een aangepaste sportautomaat, AMG Performance 4MATIC vierwielaandrijving en een sportophanging.

Dieselmotoren
E200d Break – viercilinder – 150 pk – 360 Nm – 4,2 liter / 100 km – 109 g/km CO2
E220d Break – viercilinder – 194 pk – 400 Nm – 4,2 liter / 100 km – 109 g/km CO2
E350d Break – V6 – 258 pk – 620 Nm – 5,4 liter / 100 km – 140 g/km CO2

Benzinemotoren
E200 Break – viercilinder – 184 pk – 300 Nm – 6,2 liter / 100 km – 138 g/km CO2
E250 Break – viercilinder – 211 pk – 350 Nm – 6,2 liter / 100 km – 138 g/km CO2
E400 4MATIC Break – V6 – 333 pk – 480 Nm – 7,9 liter / 100 km – 180 g/km CO2
E43 AMG 4MATIC Break – V6 – 401 pk – 520 Nm – 8,4 liter / 100 km – 192 g/km CO2

Das Haus gaat er prat op dat de nieuwe E-Klasse de meest intelligente wagen is (binnen het segment) en met zijn vele gadgets, rijhulp- en veiligheidssystemen zou dat wel eens kunnen kloppen. Automatische remhulp (standaard!), Drive Pilot (automatisch piloot) en zelfs Remote Parking Pilot met behulp van een app op je smartphone, deze E-Klasse Break heeft het allemaal! Prijzen van de praktische Break zijn er nog niet maar zullen in de buurt van de E-Klasse Berline liggen!