Officieel: Mercedes-AMG E43 4MATIC [401 pk / 520 Nm]Met deze Mercedes-AMG E43 krijgen we de eerste van velen high performance varianten van de nieuwe E-Klasse!

Nu de nieuwe E-Klasse goed voorgesteld is, we hem reeds mochten ontdekken op het Autosalon van Genève, de productie in gang werd gezet én we prijzen kunnen vergelijken in België kan Mercedes werk beginnen maken van een uitbreiding qua motorisaties. Deze gloednieuwe E43 is ook niet “zomaar” een extra toevoeging, het is de eerste AMG uitvoering van de E-Klasse en zal later het gezelschap krijgen van de E63, E63 S én misschien zelfs een Black Series variant.

Maar tot het zover is ben je dus aangewezen op de Mercedes-AMG E43 4MATIC die vanaf de zomervakantie te bestellen valt in Europa, de wereldpremière is voorzien voor het Autosalon van New York en in september plant Das Haus de eerste leveringen. Visueel is de sportieve Duitser voorzien van 19″ lichtmetaal (of 20″ optioneel) uit de AMG catalogus, grote – krachtige! – remschijven en een vierdelige uitlaat. Binnenin is alles wat sportiever met veel chroom, alcantara en contrasterende stiknaden maar daar kan je veel zelf bepalen in het configuratieproces.

Onder de motorkap ligt dezelfde biturbo 3.0-liter V6 benzinemotor uit ondermeer de C43 Cabrio en C43 Coupé, hier wel steevast met 4MATIC vierwielaandrijving waarbij de focus op de achteras (31:69) ligt. Goed voor maar liefst 401 pk en 520 Newtonmeter koppel, hiermee ben je in staat om in 4,6 seconden te sprinten naar 100 km/u. Wanneer er 250 km/u verschijnt op het digitale dashboard bereik je de topsnelheid. De Mercedes-AMG E43 4MATIC verbruikt theoretisch slechts 8,3 liter benzine en stoot 189 g/km CO2 uit!

De snelle E krijgt net zoals de meer conventionele uitvoeringen de negentraps automaat mee al werden er specifieke aanpassingen gedaan om een sportieve rijbelevenis te voorzien. Die dankt de E43 AMG ook aan de sportophanging AIR BODY CONTROL en AMG DYNAMIC SELECT rijparameters.