Mercedes SLS AMG Roadster Coupe gespot
De SLS is een mooie verwijzing naar het historische verleden van Mercedes, maar blijft vooral een prachtige sportwagen, vleugeldeuren of niet…

De SLS is het neusje van de zalm binnen het huidige officiële Mercedes aanbod. Met een 6,2 liter grote V8 die goed is voor 571 pk geraakt menig petrolhead onder de indruk, de topsnelheid van 317 km/u en 0 naar 100 km/u sprinttijd van 3,8 seconden overtuigen ongetwijfeld de nonbelievers. De layout van de wagen is op zich ook vrij opmerkelijk voor het merk met de Ster. De motor ligt net achter de vooras en de aandrijving achteraan, allemaal om een ideale gewichtsverdeling te bekomen. De coupé variant heeft als extra gadget nog de vleugeldeuren die ervoor zorgt dat geen enkele aankomst nog subtiel zal verlopen.

Mercedes heeft in het gamma naast een hele hoop gewone personenwagens altijd al enkele sportieve varianten gehad, maar was op zoek naar een echt vlaggenschip. Toen het huwelijk met McLaren ten einde liep werd de eigen AMG performance afdeling met de opvolger opgezadeld. Het bekende 63 AMG motorblok werd de beul van dienst, de vleugeldeuren van de 300SL Gullwing werden in een hedendaags jasje gestoken en een 2 meter lange neus geeft je een king of the road gevoel.

Om de hype gecontroleerd te kunnen starten werd de wagen in de testfase in 2007 voorzien van de carrosserie van een Dodge Viper. Een jaar later werd het eigen frame zichtbaar en startte een ongeziene mediacampagne. We kregen diverse video’s, prestatiegegevens en foto’s van tijdens het testproces, een bijzondere manier van werken die vandaag de dag meer dan eens gekopieerd wordt. In september 2009 was het moment dan aangebroken op het Autosalon van Frankfurt om het doek van de Mercedes SLS te halen. De reacties waren zeer positief en de orderboeken werden voor lange tijd gevuld.

Tijdens het ontwikkelingsproces werd heel veel rekening gehouden met een Roadstervariant, vrij snel werd deze dan ook onthuld. Logischerwijze werden er conventionele deuren geplaatst, vleugeldeuren installeren op een dakloze variant is redelijk onmogelijk. Er werd gekozen voor een stoffen dak dat zichzelf in 11 seconden kan openen en sluiten, motorisch werd er niets aangepast. De SLS Roadster werd eveneens zeer populair, zeker in de warme Europese gebieden. Roger Federer had de eer om als eerste de wagen te testen, als dank kreeg hij zelfs een prachtig bruin exemplaar mee naar huis. Als je een Roadster wil dan zal je ofwel ook goed moeten tennissen ofwel €205.000 achterlaten bij de dealer, voor een coupé betaal je slechts €192.000. De Duitse optiepolitiek is zoals steeds niet mild, maar hier kunnen ze toch wel wat overdrijven. Zo zijn er unieke kleurcombinaties mogelijk voor €11.000 of een remsysteem uit koolstofvezel van €4.500.

Standaard heeft de SLS steeds achterwielaandrijving, maar bij de SLS E-cell werd ervoor gekozen om vier actieve wielen te gebruiken. De V8 motor werd vervangen door vier elektrische motoren, goed voor een totaal van 48 kW. Diegene die hem al exclusief konden testen waren onder de indruk van de kwaliteit en prestaties, het officiële debuut is gepland in de lente van 2013.

Naast een GT3 raceversie die alles nog een niveau hoger tilt is er ook een GT versie die alles wat rustiger maakt. Voor elk wat wils dus binnen het SLS gamma, en daar zou binnenkort nog een variant bijkomen. Aan de SLS Black Series wordt momenteel de laatste hand gelegd, misschien krijgen we hem wel te zien in Parijs, zoniet in Genève! Deze Black Series wordt de racewagen voor de openbare weg, en dat moet je voornamelijk zien aan zijn agressievere uiterlijk, gestript interieur en hoger prijskaartje.

Hoe dan ook, Mercedes is geslaagd in hun opzet om de gigantisch dure SLR McLaren te vervangen met een gigantisch populair exemplaar. Met of zonder vleugeldeuren, het blijft een pareltje!

Spotterseer gaat naar RS voor deze prachtige spots!

Mercedes SLS AMG Roadster Coupe gespot

Mercedes SLS AMG Roadster Coupe gespot

Zelf ook iets gespot? Uploaden die handel