Opel Astra
De Opelsaga blijft duren, zonder dat er iemand weet hoe het nu verder moet. De topman van GM Europe, Nick Reilly wil zijn saneringsplan voor Opel tegen eind januari voorstellen.

Voor zijn plan heeft Reilly geld nodig van de lokale overheden, 2,7 miljard euro om precies te zijn, om van Opel terug een winstgevende zaak te maken. Ook zullen er besparingen doorgevoerd worden bij de werknemers, maar in ruil voor deze 265 miljoen euro krijgen ze wel een participatie in het bedrijf. Daarmee zouden ze ook meeprofiteren mochten er weer glorietijden aankomen.

Dankzij de schrootpremie in Duitsland piekte de verkoop in 2009, maar op de doelmarkt van Opel, West-Europa, valt er nog geen heropleving te bespeuren. Daarom beseft de Opeltop dat winst maken in 2010 zeer moeilijk wordt, ze houden zelf rekening met een omzetdaling van 1 procent. In 2009 verkocht de Opelgroep 1,2 miljoen wagens, tegen 1,4 miljoen wagens in 2008.

Het doel is via een stevige sanering terug winstgevend te worden in 2011. Of Opel Antwerpen daartoe kan bijdragen hangt af van mogelijke staatssteun van de regering maar vooral van feit dat onze nationale Opelfabriek een model erbij krijgt, momenteel maakt men hier de Astra, maar dat alleen is niet voldoende om te overleven. (Via: Nieuwsblad)

Opel Insignia