Frankfurt ’09: Volkswagen L1 Concept

Volkswagen L1 Concept IAA Frankfut 2009
Hoe gaan we ons in de toekomst vervoeren? Volkswagen geeft er met de L1 Concept een antwoord op.

De L1 Concept weegt dankzij het gebruik van carbonvezel voor het koetswerk maar 124 kilogram. Onder de motorkap zit een common-rail tweecilinder TDI dieselmotor met directe injectie en een cilinderinhoud van 0,8 liter. Standaard staat de L1 in “ECO” modus en zorgt hij voor 27 pk, in “Sport” modus zorgt de motor voor 39 pk. Het maximale koppel bedraagt 100 Nm. De L1 beschikt over een Start/Stop-systeem en een hybride module die geïntegreerd werd in de zeventraps DSG. De elektromotor zorgt voor 14 pk. De elektrische energie wordt opgeslagen in een lithium-ion batterij.

De tweezitter is dankzij het lage gewicht en zijn zeer aerodynamische vorm (Cd 0,195!) erg zuinig. De L1 Concept verbruikt 1,38 liter per 100 kilometer en haalt een topsnelheid van 160 km/u. De CO2-uitstoot bedraagt 36 gram per kilometer. De wagen heeft een rijbereik van 670 kilometer met een tank van tien liter. Echt snel is de L1 natuurlijk niet, hij “sprint” in 14,3 seconden naar 100 km/u. Maar gezien zijn zuinigheid lijkt het ons zeker interessant voor de toekomst.

Frankfurt 2009 IAA Volkswagen L1 Concept

Frankfurt 2009 IAA Volkswagen L1 Concept

Frankfurt 2009 IAA Volkswagen L1 Concept

Frankfurt 2009 IAA Volkswagen L1 Concept

L1 Concept Volkswagen

L1 Concept Volkswagen

L1 Concept Volkswagen

L1 Concept Volkswagen

L1 Concept Volkswagen

Deel dit bericht:

4 reacties op "Frankfurt ’09: Volkswagen L1 Concept"

  1. XliljeezyX 19-09-2009 om 14:01

    Shit achterband is lek..
    Shit ik kan hem niet vervangen in ik sta in de middel of no where…

    L1 Concept: FAIL!

  2. Kristof 20-09-2009 om 11:21

    Wie weet zit er een afklikbare plaat op waardoor je de band alsnog kan vervangen? Ik vind het alsins een leuk concept! Altijd al zo’n smalle wagens leuk gevonden. Ietwat een motorfiets met een dak op. Voorkant vind ik krachtig. De achterkant is dan weer minder. Wel zou hij mooier zijn in cabrio versie. Maar dan zal de aerodynamica weer minder zijn.

  3. MRM 20-09-2009 om 12:13

    run-on-flat banden?

  4. Buyck 22-09-2009 om 15:49

    Knappe concept… maar heuhhh nog wat werk aan de winkel. Vooral aan de praktische kant.

Reageer

Reactie aan het plaatsen...