Nieuwe motoren voor de Mercedes C-Klasse

mercedes_c-klasse
Een V8 onder de motorkap van je Mercedes C-Klasse is ongetwijfeld bijzonder aangenaam, maar voor wie het wat zuiniger mag, komt Mercedes met 3 nieuwe motoren voor de Mercedes C-Klasse.

Alle drie de motoren beschikken over een directe inspuiting en zijn bijgevolg een stuk vriendelijker voor het milieu. We zijn ondertussen al gewend van Mercedes dat de nieuwe, zuinige generatie van motoren het ‘BlueEFFICIENCY’-label meekrijgt, en bij deze drie nieuwe motoren is dat niet anders. De eerste is de C 220 CDI en verbruikt 4.8 liter per 100 km. De C 250 CDI  heeft nood aan 5,1 liter per 100 km en de C250 CGI gebruikt er 7,2 per 100 km.

Maar deze nieuwe motoren zijn niet alleen het milieu goedgezind. Ook de liefhebber van rijplezier komt aan zijn trekken, want de nieuwe motoren hebben extra vermogen gekregen. De C 220 levert 170 pk en genereert maar liefst 400 Nm koppel. De C 250 CDI doet het nog beter en levert 204 pk in combinatie met 500 Nm koppel. De C 250 CGI beschikt eveneens over 204 pk, maar moet het met 190 Nm minder stellen, omdat hij liever benzine gebruikt dan diesel. Over discriminatie gesproken!

Three newly developed engines with direct injection will make the Mercedes-Benz C-Class even more efficient. They raise performance and driving enjoyment to a new level, while demonstrating exemplary economy and environmental compatibility.
The new engines impress with a low fuel consumption, and therefore exemplary environmental compatibility, while delivering a high output and therefore outstanding driving pleasure. The new C 220 CDI BlueEFFICIENCY saloon, the most efficient C-Class ever, generates 125 kW/170 hp and a torque of 400 Nm from a displacement of 2143 cubic centimetres. This accelerates the saloon from standstill to 100 km/h in 8.4 seconds, yet the combined fuel consumption is only 4.8 litres of diesel per 100 km (corresponding to CO2 emissions of 127 g/km) – the best figure in this category.
The newly developed four-cylinder in the C 250 CGI BlueEFFICIENCY also uses direct injection. It achieves 150 kW/204 hp and offers 310 newton metres of torque. The saloon requires 7.4 seconds for the sprint from 0 to 100 km/h with the new petrol engine. The combined consumption amounts to 7.2 litres per 100 km (CO2 emissions 168 g/km).
Key technical data for the new C-Class models
Model
cc
kW/hp
Nm
Fuel consumption (l/100 km)
CO2 emissions
0-100 km/h
km/h
C 220 CDI BlueEFFICIENCY
2143
125/170
400
4.8 (4.9)
127 (130)
8.4 (8.8)
232 (219)
C 250 CDI BlueEFFICIENCY
2143
150/204
500
5.1 (5.3)
134 (140)
7.0 (7.5)
240 (238)
C 250 CGI BlueEFFICIENCY
1796
150/204
310
7.2 (7.5)
168 (175)
7.4 (7.5)
240 (233)
provisional figures, figures in brackets = estate model
The new model variants of the Mercedes-Benz C-Class are available as both saloon and estate models.

Deel dit bericht:

5 reacties op "Nieuwe motoren voor de Mercedes C-Klasse"

  1. maxim 05-06-2009 om 21:44

    kijk het verschil tussen de benzine en de diesel !! waarom zou je nog een benzine kiezen ?

  2. MRM 05-06-2009 om 21:50

    Toen ik het artikel schreef dacht ik er ook zo over. De motoren verbruiken minder én hebben meer vermogen. Diesel is bovendien goedkoper per liter, maar normaalgezien duurder bij aankoop. Als je dus niet veel kilometers maakt, kan je door een benzinemotor aan te schaffen wel wat besparen.

  3. Sven 05-06-2009 om 22:06

    Opvallend ook dat de C 250 CGI eigenlijk 1800 cc heeft. Zou een C 180 te min zijn voor MB tegenwoordig?

  4. Sven 05-06-2009 om 22:09

    edit, ze hebben al een C 180 Blue, vandaar waarschijnlijk.

  5. Willem 06-06-2009 om 9:41

    Ik denk dat er toch nog wel enkele voordelen hangen aan een benzinemotor.
    – benzinemotoren hebben nog steeds een gecultiveerdere loop dan dieselmotoren
    – benzinemotoren kunnen overgezet worden naar LPG, waardoor deze minder kost in verbruik dan een diesel alsook minder schadelijke uitstoot produceert
    – benzinemotoren lenen zich nog steeds beter voor kleine afstanden, de roetfilter van een diesel bijvoorbeeld is hier (zeer) gevoelig aan
    – Sommigen verkiezen nog steeds het karakter/geluid/vermogensverloop van een benzinemotor (ik hoor daarbij)

Reageer

Reactie aan het plaatsen...