De Mustang Boss 302 Laguna Seca gaat sneller rond Hockenheim dan een Aston Martin DBS.
Echte muscle cars gaan meestal goed in een rechte lijn, maar iets minder om de bocht. Dit geldt echter niet voor de Mustang Boss 302 Laguna Seca, die door de jongens van Sport Auto over het circuit van Hockenheim gestuurd wordt. Zowel een Aston Martin DBS, Ferrari California, Mercedes C63 AMG Coupé, Audi R8 4.2 FSI als BMW M3 Coupé moeten het onderspit delven. De remkracht van de Mustang is volgens Christian Gebhardt zelfs heviger dan die van een nieuwe Porsche 911 Carrera S (991) met optionele carbon-keramische remmen!
De Boss 302 Laguna Seca kan niet alleen uitstekend remmen, hij gaat er ook als een speer vandoor. Verantwoordelijk daarvoor is een 5.0-liter V8 die een vermogen van 440 pk en een koppel van 515 Nm levert, gekoppeld aan een manuele zesbak met kortere verhoudingen die de kracht overbrengt op de achterwielen via een sperdifferentieel. Verder werd het chassis met 10 procent verstevigd en werd de ophanging afgesteld op circuitgebruik. Designmatig bemerken we de agressieve splitter, een grote spoiler achteraan, 19-inch velgen met ultra-performant rubber, Recaro sportzetels en een Alcantara stuurwiel. (Via:WCF)
Gerelateerde artikels
Met de spectaculaire EXE181 Concept viert MG haar 100ste verjaardag én haar lange geschiedenis in het vestigen van snelheidsrecords.
Als “lokaal” automerk is MG het aan zichzelf verplicht om net wat indrukwekkender uit te pakken op de Beijing Auto Show, hun eigenste autosalon. Dat doen ze perfect met de imposante EXE181 Concept. Behalve het tonen van een eventuele – en vooral zeer futuristisch ogende – concept supercar is het ook een leuk verjaardagskado voor hun eeuwfeest. Want op 1 mei 2024 werd MG Car Company (oftewel Morris Garage voor de vrienden) opgericht!
Aldus de MG marketingdienst is de EXE181 Concept een “eerbetoon aan snelheid en innovatie, een brug tussen erfgoed en toekomst”. Niet geheel gelogen want in de jaren ’20 en ’30 was de – toen nog zéér Britse – autobouwer bijzonder succesvol op het circuit én in het vestigen van snelheidsrecords! Pas nadien (vanaf ’50) gingen ze zich toewerken naar het bouwen van compacte (iconische!) roadsters met middenmoter.
Met een gelijknamige EXE181 Roaring Raindrop pakte MG in 1959 een snelheidsrecord aan 410,5 km/u. Pas in 2014 wist de Bugatti Veyron zowaar beter te doen! De EXE181 Concept streeft op zijn beurt naar een topsnelheid van 415 km/u, ondermeer dankzij de beperkte luchtweerstandscoëfficiënt (0,18) en een ongedefinieerde performante elektrische aandrijflijn. Tevens mikken ze op een 0-100 km/u sprint van minder dan één seconde. Kwestie van de lat hoog te leggen!
Na de onthulling op de Beijing Auto Show krijgen we hem ook te zien op het Goodwood Festival of Speed (juli 2024). Productieplannen zijn er niet dus je interesse kenbaar maken bij de Belgische MG Store is overbodig. Als alternatief hebben ze daar wel een funky Cyberster EV roadster ter beschikking!
Met een indrukwekkende Nürburgring rondetijd van de Evija X benadrukt Lotus haar nieuwe positionering tussen de grote jongens.
Onder het motto “gewoon omdat het kan” heeft Lotus een knappe prestatie neergezet. Met de track only Evija X hebben ze namelijk een messcherpe rondetijd op de befaamde Nürburgring Nordschleife neergezet! Productieplannen voor een dergelijke track hypercar zouden er desondanks niet zijn. Daardoor is het marketingpotentieel van deze actie eerder beperkt. Al kunnen ze in Hethel nu wel zeggen dat ze pakweg sneller zijn dan pakweg een Mercedes-AMG One.
De Lotus Evija X ging rond de Nürburgring in slechts 6 minuten en 24,047 seconden. Zowaar op een regenachtige/vochtige dag in oktober 2023! Geeft Lotus hiermee aan dat ze NOG sneller kunnen? Als ze de scalpel van de Volkswagen ID.R en Porsche 919 Hybrid Evo willen is dat wel essentieel. De Britse marketingmensen zijn er wel als de kippen bij om te vermelden dat de Evija X ten minste gebaseerd is op een straatlegale auto!
In tegenstelling tot de “reguliere” Lotus Evija hypercar is deze hardcore X voorzien van een gigantische spoiler. Alles om zoveel mogelijk downforce te genereren natuurlijk. Ook de aangepaste bumpers, splitters en nieuwe neus werden dragen hiertoe bij. Ook de dempers werden aangepast en de Evija X was voorzien van sportief rubber. De aandrijflijn – met vier (!) elektromotoren – zou nog steeds een dikke 2.000 pk sterk zijn!
Voor een kleine 2 miljoen euro is de Lotus Evija van jou! Een droomconfiguratie maken kan hierrr alvast gratis.
De gloednieuwe MINI Aceman is (nog) een zuiver elektrische crossover met maximaal 218 pk, 406 kilometer actieradius én funky looks!
Met zowel een nieuwe generatie Cooper als Countryman heeft MINI een kersverse gammafolder! Eentje waar ze duidelijk inzetten op hun zuiver elektrische telgen … met daarnaast gelukkig ook nog enige aandacht voor de klassieke verbrandingsmotor. Dat is niet het geval bij de langverwachte MINI Aceman nieuwkomer, die komt er enkel als EV.
Ondanks de compacte buitenafmetingen (4,07 x 1,75 x 1,50 meter) en stoere (ietwat hoekige) vormgeving is er binnenin ruimte voor 5 inzittenden en 300 liter bagage. Met de achterbank plat loopt het laadvolume op hier tot 1.005 liter. Dat is een pak minder dan de Clubman die deze ietwat wil vervangen. Of neemt hij nu vooral toch de plaats in van de Cooper 5-deurs?!
Net zoals het geval in de Cooper heeft MINI hier voor een heerlijk minimalistisch, ecologisch én toch modern interieur gezorgd. Blikvanger is het ronde OLED display (24 centimeter breed) waarin de connectiviteit, multimedia navigatie, rijhulp en meer huist. Eronder vinden we zowaar fysieke bedieningselementen terug in de vorm van 5 handige (retro) tuimelschakelaars! Een digitaal instrumentenpaneel is niet aanwezig, wel kan je (optioneel) op een head-up display terugvallen.
Prestaties en Belgische prijzen van de zuiver elektrische MINI Aceman crossover
De Aceman E is 184 pk / 290 Nm sterk, haalt 100 km/u in 7,9 seconden, heeft een 42,5 kWh accupack en verkrijgt daardoor een actieradius van 310 km (WLTP). De SE topversie (in afwachting van de Aceman JCW?) levert uiteraard vlottere prestaties met 218 pk / 330 Nm en duurt de 0-100 km/u sprint hier 7,1 seconden. De 54,2 kWh accupack resulteert in 406 km rijbereik. Snelladen was duidelijk geen prioriteit voor de MINI Aceman want dat lukt hier maar aan 75 kW of 95 kW. Dankzij de beperkte batterijcapaciteit kan je in een half uurtje wel tot 80% bijladen. Aan een klassieke laadpaal of Wallbox lukt het met 11 kW (AC).
De Belgische prijzen van de MINI Aceman beginnen bij respectievelijk 36.600 euro (Aceman E) of 40.500 euro (Aceman SE). Naar goede gewoonte is er een ruime keuze inzake personalisatie mogelijk. De lokale MINI Verdeler helpt je graag verder met een kleurrijke configuratie. De eerste exemplaren die door Spotlight Automotive (Great Wall Motor) geproduceerd worden nabij Zhangjiagang zijn bestemd voor de Chinese thuismarkt. Tegen de herfst verwachten we hem (haar?) ook in Europa!