Sebastian Vettel was opnieuw heer en meester tijdens de Grote Prijs van Singapore.
,,We zien wel wat er komt,” woorden die Sebastian Vettel af en toe eens in de mond neemt. Dat hij in Singapore reeds wereldkampioen kon worden, verstoorde zijn vlijmscherpe concentratie nog geen klein beetje. De Duitser haalde een pole-positie op zaterdag en op zondag bleef hij 61 ronden lang op die eerste positie rijden. Dominantie alom en met nu 124 punten voorsprong op Jenson Button hoeft Vettel slechts 1 punt te scoren in één der komende races of Button moet één keer niet als eerste finishen. Het lijkt ons veilig voor Red Bull reeds enkele flessen champagne mee te nemen naar Japan.
Al vanaf de start liet Vettel geen enkele steek vallen, teamgenoot Mark Webber echter had zoals wel vaker wat problemen met op gang komen. Jenson Button en Fernando Alonso konden daarvan profiteren, terwijl een van de andere verliezers bij de start Lewis Hamilton was. De Brit viel terug van plaats vier tot plaats acht. Iets later nam hij enkele posities terug, maar na de eerste stops ging het opnieuw fout. Hamilton stuurde te vroeg in bij een inhaalpoging op Massa en penetreerde diens achterband. Massa reed plat en mocht opnieuw de pits binnen, maar ook Hamilton had nood aan een nieuwe neus. Daarbovenop kreeg hij van de stewards voor het manoeuvre een drive-through penalty cadeau. Een podiumplek leek nu wel echt onbereikbaar.
Tot dan in de race geen safety car situatie, maar die kwam er uiteindelijk wel toen Michael Schumacher op Sergio Perez knalde en even leek op te stijgen. De oude rot was nochtans weer bezig aan een goede race, maar een klein foutje in de Formule 1 heeft al snel grote gevolgen. De voorsprong van Vettel die toen reeds 20 seconden bedroeg, werd herleid tot nul. Bij de herstart echter kon hij alweer 9 seconden op Button nemen aangezien drie achterblijvers tussen Button en Vettel vast zaten.
De safety car was ook goed voor Lewis Hamilton. Tijdens de race vroeg hij even aan het team waarom hij eigenlijk nog op het circuit vertoefde, maar uiteindelijk finishte hij wel als vijfde. Een knappe prestatie gezien het feit hij op een bepaald moment zelfs op de twintigste positie reed. Mark Webber maakte ook veel plaatsen goed en toonde enkele knappe inhaalmanoeuvres, waarvan één op Fernando Alonso. De Australiër behaalde zo nog de derde podiumplek. Jenson Button op zijn beurt lijkt meer en meer de eerste man te worden bij McLaren, terwijl Hamilton de weg steeds meer kwijt lijkt te raken. Button finishte alweer als tweede. Hoewel hij op het einde nog dicht bij Vettel kwam, was het duidelijk dat de Duitser de wedstrijd gewoon controleerde. Van Vettel zullen we nog vaak horen in de toekomst, dit jaar zal hij zichzelf alvast opvolgen als Weltmeister. (Foto’s: GPUpdate.net/F1Fanatic)
Resultaten
Pos. | Rijder | Team | Tijd |
---|---|---|---|
1. | Sebastian Vettel | Red Bull | 1:59:06.757 |
2. | Jenson Button | McLaren | +1.737 |
3. | Mark Webber | Red Bull | +29.279 |
4. | Fernando Alonso | Ferrari | +55.449 |
5. | Lewis Hamilton | McLaren | +1:07.766 |
6. | Paul di Resta | Force India | +1:51.067 |
7. | Nico Rosberg | Mercedes | +1 Ronde |
8. | Adrian Sutil | Force India | +1 Ronde |
9. | Felipe Massa | Ferrari | +1 Ronde |
10. | Sergio Perez | Sauber | +1 Ronde |
11. | Pastor Maldonado | Williams | +1 Ronde |
12. | Sebastien Buemi | Toro Rosso | +1 Ronde |
13. | Rubens Barrichello | Williams | +1 Ronde |
14. | Kamui Kobayashi | Sauber | +2 Ronden |
15. | Bruno Senna | Lotus Renault | +2 Ronden |
16. | Heikki Kovalainen | Team Lotus | +2 Ronden |
17. | Vitaly Petrov | Lotus Renault | +2 Ronden |
18. | Jerome d` Ambrosio | Virgin | +2 Ronden |
19. | Daniel Ricciardo | HRT | +4 Ronden |
20. | Vitantonio Liuzzi | HRT | +4 Ronden |
21. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | +5 Ronden |