De foto’s van de nieuwe Peugeot 308 SW zijn er. De voorkant blijft natuurlijk gelijk aan die van de 308, maar de SW verklapt uiteraard dat het hem om de achterkant te doen is.
We zullen deze wagen terugzien als een conceptcar op de autoshow van Frankfurt. Daarna zal Peugeot allicht nog enkele kleine veranderingen doen aan deze wagen – die de kostprijs drukken, maar ook leuke gadgets in de weg staan – en dan zal deze wagen in de toonzaal te bewonderen en te verkrijgen zijn.
De voorkant toont een typische Peugeot 308, die we al eerder konden zien. In de achterkant kan men tekenen van de 307 SW, maar ook van de 407 SW herkennen, wat zorgt voor een mooi geheel.
Het interieur ziet er geweldig uit, maar het interieur zal waarschijnlijk enkel in deze conceptcar zo mooi zijn. Wie dus een 308 gaat kopen, hoeft niet zo’n interieur te verwachten, tenzij je er veel geld voor neer wil tellen.
De motoren zullen allicht gaan van een 1,4 tot een 2.0 liter, net zoals bij de 307 en de 308.
Gerelateerde artikels
Na een nieuwe E-3008 volgt nu ook de zuiver elektrische Peugeot E-5008 SUV met zeven zitplaatsen en tot 1.815 liter laadvolume.
Anno 2024 draait het in Europa grotendeels om de SUV en de EV. Niet verwonderlijk dus dat de nieuwe generatie drieduizend-en-achteen zuiver elektrische Peugeot E-3008 SUV is geworden. Met daarnaast ook een hybride uitvoering voor diegenen die de e-switch nog niet durven maken. Dezelfde insteek hanteert Peugeot voor de grotere (en visueel gelijkende) 5008 die er dus eerst als E-5008 komt.
De Franse MPV SUV EV (unieke combo?!) staat op het STLA Medium platform, heeft een wielbasis van 2,9 meter en is is 4,79 meter lang. Daardoor is er “voldoende” plaats voor zeven inzittenden. Wel kan je zo maar 259 liter bagage meenemen. Zonder passagiers achterin loopt het laadvolume op tot maar liefst 1.815 liter. In een vijf-persoonsconfiguratie wordt dat 748 liter.
De Peugeot E-5008 is er met een 73 kWh of 98 kWh accupack waardoor het rijbereik tussen 502 en 660 km schommelt. De elektromotor vooraan levert respectievelijk 210 pk en 231 pk. De E-5008 topversie heeft twee elektromotoren (lees: vierwielaandrijving) waardoor het systeemvermogen 322 pk bedraagt. Vreemd genoeg enkel in combinatie met de kleinste accupack die je 500 km ver brengt. Laden kan vervolgens aan 11 kW AC (optioneel 22 kW) of 160 kW DC.
Daarnaast zal Peugeot eveneens een 5008 Hybrid (136 pk) en 5008 Plug-in Hybrid (195 pk) aanbieden. Die laatste haalt een zuiver elektrische actieradius van 80 km.
Naast ruim, veelzijdig en krachtig is de nieuwe Peugeot E-5008 ook modern.
Net zoals de vernieuwde 208, vernieuwde 508, 408 en 3008 oogt de nieuwe 5008 komt bijzonder fris en frivool. Zelf ziet Peugeot diverse elementen/kenmerken van een leeuw in terug in het design, niet toevallig het merklogo! Personaliseren kan naar hartenlust met de Allure en GT uitvoeringen, zes lakkleuren, accenten, packs en 19”/20” velgen.
Binnenin oogt het eerder strak en modern, zeker in het geval van de goed uitgeruste 5008’s die met een breed i-Cockpit display (21”) pronken dat dienst doet als digitaal dashboard en infotainmentsysteem. Eronder prijkt een eiland aan “handige” haptische sneltoetsen.
De Belgische marktlancering volgt ergens in het najaar van 2024, momenteel aan een nog onbekende prijs. Deze zal (iets) hoger liggen dan de 38.605 euro die ze voor de compactere E-3008 vragen. Peugeot is alvast bijzonder fier op het “Made in France” karakter én de bijhorende uitmuntende garantie (8 jaar of 160.000 km).
Zoals aangekondigd komt Peugeot met een zuiver elektrische E-3008 Fastback SUV en een indrukwekkend rijbereik van 700 km!
Peugeot is ongetwijfeld bijzonder fier, trots én gelukkig met de lancering van hun gloednieuwe 3008 generatie waarvan ze de E-3008 EV duidelijk voortrekken. Ook voor moederhuis Stellantis is dit een heugelijke mijlpaal want deze elektrische SUV staat op hun veelbelovend STLA Medium platform. De komende jaren zullen hierop talrijke EV’s van Peugeot, Opel, Jeep en Alfa Romeo gelanceerd worden!
De recent vernieuwde 3008 Hybrid oogde relatief klassiek maar voor de nieuwe generatie mag het gerust iets dynamischer met een fastback silhouet (lees: aflopende daklijn). De visuele gelijkenissen (en de 19” / 20” velgen) met de 408 crossover zijn onmiskenbaar aanwezig.
Cijfermatig is de nieuwe 3008 bijna 10 cm langer, 5 cm breder en 2 cm hoger dan voordien. Tegelijk groeit de wielbasis met 6 centimeter tot 2,71 meter! Daardoor hebben alle inzittenden (en hun ledematen) normaliter voldoende ruimte ter beschikking. Naast 520 liter bagageruimte in de koffer kan er nog eens 34 liter bagage weggestoken worden in 17 opbergvakken doorheen het interieur.
De Peugeot E-3008 Long Range is 230 pk sterk en heeft een rijbereik van 700 km!
De nieuwe Peugeot E-3008 komt in drie uitvoeringen. De E-3008 Single Motor is voorwielaangedreven, 210 pk sterk en haalt 525 km rijbereik. De 320 pk sterke E-3008 Dual Motor topversie heeft een extra elektromotor op de achteras en profiteert zo van vierwielaandrijving. Ertussen vinden we de E-3008 Long Range (230 pk) die zowaar tot 700 km (WLTP) ver moet geraken!
De E-3008 Single Motor en E-3008 Dual Motor hebben een 73 kWh accupack, de E-3008 Long Range is voorzien van een riante 98 kWh batterij. Aan een reguliere laadpaal of Wallbox trekt de elektrische 3008 tot 11 kW (of 22 kW optioneel), bij een snellader moet 160 kW (DC) haalbaar zijn!
Behalve de blitse vormgeving en efficiënte aandrijflijn heeft deze Peugeot E-3008 nog heel wat troeven. Denk aan een comfortabel rijgedrag, moderne rijhulp/veiligheid, degelijke afwerking, diverse personalisatiemogelijkheden, hedendaagse connectiviteit én een nieuwe invulling van hun befaamd i-Cockpit.
Peugeot zal initieel de E-3008 lanceren in de Allure en GT uitrustingsniveau’s. Nadien maken de Fransen ook werk van klassieke 3008 (hybride en plug-in hybride) varianten. Ook een grotere E-5008 XL evenknie staat op de planning!
Nog deze herfst kan je een Peugeot 3008 EV bestelbon teken aan een nog ongedefinieerde Belgische vanafprijs. Deze zal hoger liggen dan de 39.165 euro die Peugeot momemteel voor de vernieuwde E-2008 vraagt. De E-3008 marktlancering volgt in de lente van 2024.
Ook de compacte Peugeot 208 krijgt een facelift toebedeeld met een nieuwe grille, slimmer infotainment en een krachtigere e-208 EV met 156 pk!
Na de 3008, 5008, 2008 en 508 ondergaat nu ook de Peugeot 208 een deugddoende facelift. Vorig jaar werd de compacte Fransman zowaar dé meestverkochte auto van Europa waardoor er blijkbaar niet zoveel moest aangepast worden. Blikvanger van dienst is – letterlijk en figuurlijk – de opzichtige grille die zowaar (een beetje) aanleunt richting de 9X8 Le Mans racebolide. Benieuwd of we de modernere lichtsignatuur ook op andere Peugeot producten zullen terugzien!
Zwarte spiegelkappen behoren vanaf nu tot de basisuitrusting. De Agueda (fluogeel) en Selenium (grijs) kleuren zijn nieuw met daarnaast nog 5 andere mogelijkheden. Peugeot spreekt tevens vol lof over de nieuwe 16” en 17” lichtmetalen velgen .. die hun wielmoren verbergen.
Binnenin werd er voornamelijk gewerkt om de technologische beleving te versterken. Ondermeer met extra USB poorten (4x USB-C en 1x USB-A), hoogwaardige parkeerhulpcamera en een resem handige (rij)hulpmiddelen. De optionele draadloze telefoonlader is nu ook 15W (ipv 5W) sterk.
Achter het stuurwiel prijkt een digitale tellerpartij (10”) … of een analoge instrumentenpaneel (met 3,5” display) voor de instapversie. Centraal zit er sowieso een opgewaardeerd infotainmentsysteem (10”) met hedendaagse functionaliteit. Welke variant je krijgt is grotendeels afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau (Allure, Active of GT). In de koffer is er nog steeds ruimte voor 309 liter bagage (onder de hoedenplank).
Peugeot 208 facelift is er als 1.2 PureTech benzine, HYBRID of EV
De diesels werden (logischerwijs) geschrapt, de 1.2-liter PureTech klassieker (75 pk of 100 pk) blijft trouw op post. Nieuw is de 208 HYBRID motorisatie (100 pk of 136 pk) die verder gaat op de gekende driecilinder benzinemotor maar van 48V mild hybride ondersteuning profiteert.
De populaire Peugeot e-208 EV krijgt een opgewaardeerde aandrijflijn mee met een krachtigere elektromotor, grotere batterij en slimmere software. Goed voor 156 pk / 260, 51 kWh accupack en een rijbereik van 400+ km! Laden gaat nu ook sneller dankzij de 11 kW (AC) 3-fasige boordlader. Snelladen lukt dan weer aan 100 kW (DC)! Of de reguliere e-208 met 136 pk behouden blijft moet nog duidelijk worden.
Tegen november 2023 moet de 208 facelift in vol ornaat te bezichtigen zijn bij de Peugeot verdeler. Nieuwe Belgische prijzen werden nog niet vrijgegeven.