Officieel: Audi RS6 Avant GT V8 630 pk (2024)Met de gelimiteerde én bijzonder gelikte RS6 Avant GT geeft Audi stiekem toe dat we stilaan het einde van deze generatie RS6 Avant naderen.

De vijfde generatie Audi A6 (codenaam: C8) werd in 2018 voorgesteld. Nadien volgde uiteraard een nieuwe RS6 Avant topper die nog steeds op een potente V8 benzinemotor met 600 pk rekende! Behalve een minimale update bleef het model relatief ongewijzigd, wel kwam er een aangescherpte RS6 Avant Performance (630 pk) bij. En nu trekt de Duitse autoconstructeur het doek van de RS6 Avant GT! Going out with a bang gezien de onthulling van de zuiver elektrische A6 e-tron nadert?

Designmatig is het zeer duidelijk dat Audi de mosterd haalde bij het RS6 GTO Concept uit 2020. Die was dan weer sterk geïnspireerd op de Audi 90 IMSA GTO racebolide van weleer. Naast witte velgen (22”), reusachtige spoiler en extra verluchting werden ook de bumpers aangepast. Als alternatief voor de unieke wit-zwart-grijs-rode kleurstelling is er ook een (subtielere) zilveren of zwarte uitvoering beschikbaar.

Binnenin vinden we vooraan twee kuipzetels terug en tientallen RS6 GT badges. Verder blijft het een bijzonder praktische gezinswagen met ruime achterbank en grote koffer.

De Audi RS6 Avant GT is nog steeds voorzien van de 4.0-liter V8 benzinemotor die 630 pk / 850 Nm produceert. Dankzij de vlotte 8-traps Tiptronic sportautomaat en quattro vierwielaandrijving doe je 0-100 km/u sprintjes in 3,3 seconden. Pas bij 305 km/u is de topsnelheid bereikt. Naast een karrenvracht aan vermogen is deze GT ook voorzien van een geoptimaliseerd sperdifferentieel, handmatig (!) instelbaar onderstel, keramische remschijven én sportief rubber.

Slechts 660 exemplaren van deze hete RS6 Avant GT zullen er (bijna handmatig) gebouwd worden. Snel 233.000 euro bijeensprokkelen én een Belgische Audi verdeler contacteren is de boodschap. Of gewoon 145.100 euro neerleggen voor de even krachtige RS6 Performance.