Officieel: Dacia Sandrider Dakar Rally offroader (2025)Dacia negeert de stoere Sandero Stepway en Duster en gaat met de extreme Sandrider offroader deelnemen aan de Dakar Rally.

Recentelijk liet Dacia – relatief verrassend – weten dat ze in 2025 zullen deelnemen aan de befaamde Dakar Rally (en direct winnen?). Ook die editie zal in Saudi-Arabië plaatsvinden, wat de naamgeving ook doet vermoeden. De no nonsense autobouwer uit Roemenië rekent daarvoor – jammer genoeg – niet op de Sandero Stepway of Duster 4×4. Wel ziet de Dacia Sandrider offroader het levenslicht, specifiek om de loodzware uithoudingsrace in de woestijn te overleven.

Aldus de marketingdienst is de Sandrider geïnspireerd op de Manifesto Concept uit 2022. Ook zal er beroep gedaan worden op de sterke autosportexpertise van de volledige Renault Group. En van het Britse ProDrive!

De Sandrider valt onder de FIA Ultimate T1+ categorie met zijn buitenframe en lichtgewicht carrosserie. Onder de verhoogde motorkap ligt er zowaar een 3.0-liter V6 benzinemotor (op basis van synthetische brandstof) met 360 pk / 539 Nm. Eveneens van de partij zijn een sequentiële 6-versnellingsbak, vierwielaandrijving, 17” alu velgen met gigantische Goodrich banden en een double wishbone ophanging (voor+achteraan). Tezamen moet dat resulteren in de nodige grip en enig vorm van comfort.

Toekomstige evenementen van het World Rally-Raid Championship (W2RC) gebeuren zullen gebruikt worden om de Sandrider grondig te testen. En waar nodig te finetunen. Voor de Dacia Sandrider piloten (Sébastien Loeb, Nasser Al-Attiyah én Cristina Gutierrez Herrero) volgt het échte werk begin 2025. En neen, momenteel verwachten we geen afgeleide varianten in de Dacia gammafolder.