Volkswagen viert 25 jaar VW Fun Cup!Vijfentwintig jaar geleden werd de VW Fun Cup voorgesteld op het circuit van Chimay. Vandaag de dag hebben de schattige racekevers nog niets van hun aantrekkingskracht verloren!

Het Formule 1, 24u Le Mans (WEC) en NASCAR gebeuren kent ongetwijfeld menig (semi) autoliefhebber. Toch zijn er daarnaast nog véél meer kampioenschappen in alle (autosport)geuren en kleuren. De allerschattigste is sowieso de VW Fun Cup! Daarbij kan je relatief eenvoudig deelnemen aan autosport op hoog niveau. Dit zowel als amateur of professional en voor één race of het volledige seizoen. De organisatie (deels in handen van Kronos Events) mikt voornamelijk op het B2B publiek. Af en toe verschijnen dan ook de nodige BV’s aan de startgrid.

Tijdens de VW Fun Cup wordt er geracet met quasi identieke racebolides. Onderhuids voorzien van een technisch vernuftige buizenchassis (lees: niet peperduur om te herstellen bij contact/crash). Dit terwijl de racewagens er bijzonder sterk lijken op Herbie, de iconische VW Kever. Die werd in 1938 ontworpen én gebouwd door niemand minder dan Ferdinand Porsche als dé “auto voor het volk”.

VW Fun Cup Evo3 is 180 pk sterk!

Intussen zitten we aan de derde generatie VW Fun Cup racewagen, intern Evo3 gedoopt. De eerste was een 1.8-liter benzine (130 pk) en werd opgevolgd door zowaar een 1.9-liter turbodiesel (!) met 160 pk. De Evo3 bolides zijn voorzien van een 2.0-liter TSI benzine (180 pk). In combinatie met “minder dan” 800 kg op de weegschaal en een sequentiële versnellingsbak zorgt dat voor flitsende prestaties. Op de snellere circuits wordt de 200 km/u mijlpaal zelfs aangetikt! Om de strijd opnieuw zo eerlijk mogelijk te houden komen de Evo1 en Evo2 bolides uit in respectievelijk het Vintage en Retro klassement. Met het oog om omstaanders letterlijk én figuurlijk bij het Fun Cup gebeuren te betrekken zijn er ook duozitters waarbij passagiers kunnen meerijden!

Het 2022 seizoen omvat zes races (8u) op het circuit van Mettet, Zandvoort, Spa-Francorchamps, Magny-Cours, Rhin en Zolder. Hét speerpunt is de 25u uithoudingsrace op het befaamde circuit van Spa-Francorchamps. Tijdens het zonnige weekend van 8-10/07 streden maar liefst 600 piloten (120 teams!) om de overwinning. Zo efficiënt mogelijk omgaan met het verkeer is tijdens zo’n bomvolle race dan ook belangrijk(er) dan de allersnelste rondetijden neerzetten! En omdat de befaamde uithoudingswedstrijden blijkbaar een monopolie hebben op het “24u” racegebeuren … racen ze dan maar een uurtje langer!

100% plezier

De VW Fun Cup is een Belgisch product dat de voorbije 25 jaar (!) snel de nodige internationale interesse oogde. Zowel uit de directe buurlanden maar ook van verder gelegen regio’s. Dit ongetwijfeld voor zowel het sympathieke karakter als de toegankelijkheid ervan. Sinds kort is er ook de VW e-Fun Cup. Niet met elektrische bolides maar wel digitaal! Dit omdat het e-sport gebeuren steeds belangrijker en belangrijker aan het worden is!

Meer informatie omtrent de VW Fun Cup staat op hun digitale webstek. Dit jaar trekken ze nog naar Frankrijk (16-17/09) en Zolder (15-16/10).

Lees hier onze rijtest met de Fun Cup Evo3 bolide!