Officieel: Kia Soul (2018)Kia’s urban crossover maakt indruk met zijn gewaagde looks, ruimer interieur, zuinige motoren en verbeterde rijhulpmiddelen.

De derde generatie Soul moet een vervolg breien aan het (beperkte) succes dat zijn voorgangers wisten te scoren, mede dankzij de binnenruimte en originele koetswerkbouw. De nieuwe Kia Soul gaat nog een stap verder met een volledig hertekende voor- en achterzijde, vanaf nu is er ook een sportieve GT Line uitvoering beschikbaar.

Dankzij de 5 cm extra in lengte profiteer je binnenin van nog meer ruimte, daarnaast hebben de Koreanen de nodige energie/moeite/budget gestoken in een betere afwerking en materiaalkeuzes. Ook hier kan je personaliseren met diverse mogelijkheden/kleuren. Op vlak van technologie en connectiviteit kijken we vanaf nu naar een 10” touchscreen dat Apple CarPlay en Android Auto ondersteunt, optioneel komt daar een draadloze smartphonelader en 640W Harman Kardon audiosysteem bij.

Vanop het Autosalon van Los Angeles praat Kia over een 2.0-liter benzinemotor met 147 pk (manueel of IVT automaat) en een 1.6-liter T-GDi topversie met 201 pk naast de zuiver elektrische Soul EV die beroep doet op de 64 kWh batterij van de e-Niro! Zo wordt een rijbereik van 485 km (WLTP) mogelijk! Omtrent het volledige Europese motorengamma van de nieuwe Soul wachten we nog even op alle details én de al-dan-niet-aanwezigheid van een CRDi dieselmotor!

De veiligheidsuitrusting van de Kia Soul werd uiteraard ook groter en omvat ondermeer Forward Collision Avoidance mét voetgangersherkenning, Lane Keeping Assist, Lane Changing Assist, Driver Attention Warning, Blind-spot Collision Warning, Rear Cross Collision Warning, slimme Cruise Control en High Beam Assist.