GP Silverstone 2011
Fernando Alonso haalde in Silverstone zeer overtuigend de eerste overwinning binnen voor Ferrari.

Na een ongelooflijk saaie race in Valencia twee weken terug, streek het Formule 1 circus dit weekend neer in Silverstone. Wisselende weersomstandigheden overheersten zowel de vrije trainingen als de kwalificaties, terwijl de commotie rond de blown diffusers de moeilijkheidsgraad nog een niveau hoger tilde. Eerst zouden de teams met Renault-motoren nog 50% van de motorkracht mogen gebruiken voor het aanblazen van de diffuser bij het liften van het gaspedaal, terwijl dit maar 20% was voor de andere teams. Martin Whitmmarsh vond dit echter niet kunnen aangezien Red Bull volgens hem zo onrechtmatig bevoordeeld werd. Op zaterdag besloot de FIA uiteindelijk het aanblazen van de diffuser bij het liften volledig te verbieden voor alle teams. Kort daarna echter overwoog de FIA het verbod reeds terug te draaien tot de situatie van twee weken geleden, op voorwaarde dat er een unaniem akkoord werd behaald, maar Ferrari en Sauber blokten die mogelijkheid af. Hoe het verder moet is nog niet duidelijk, maar in Silverstone was er alvast geen sprake van blown diffusers.

Blown Diffuser

Mark Webber leek het snufje echter niet te missen en haalde de pole-positie voor teamgenoot Sebastian Vettel. Fernando Alonso en Felipe Massa startten beiden vanaf de tweede rij. Jenson Button die zo graag wilde winnen in Silverstone, moest de strijd beginnen vanaf de vijfde plaats, terwijl Lewis Hamilton door de regen genoegen moest nemen met de tiende startpositie. Rookie Paul di Resta verbaasde tot slot door een zesde kwalificatietijd neer te zetten.

GP Silverstone

Hoewel het bij de start van de Grote Prijs niet regende, vertrok het deelnemersveld op intermediates aangezien vele stroken op het circuit er nog drijfnat bijlagen. Op de start-finish strook was het echter kurkdroog, wat de slijtage van deze banden al snel de hoogte instuurde. Bij het uitgaan van de rode lichten brak de furie los. Vettel had duidelijk een betere start dan Webber en veroverde nog voor de eerste bocht de eerste positie. Jenson Button op zijn beurt kon Massa voorbijsteken, maar moest later die positie opnieuw prijsgeven. Ondertussen had ook Lewis Hamilton een flitsende start en ging reeds in de tweede ronde voorbij teamgenoot Button, ondanks het starten op de tiende positie. Aan positiewissels was er in de eerste ronden dus duidelijk geen gebrek. Schumacher schoof ook op van 13 naar 9, terwijl Nico Rosberg net achteruit ging.

GP Silverstone

Eens het circuit stilaan opdroogde, werd er minder ingehaald. Ondertussen was Alonso wel zeer dicht genaderd op Webber en werd er een duel uitgevochten voor de tweede plaats. Net daarachter vochten Hamilton en Massa om de vierde positie. Het was wachten op de eerste waaghals die durfde overgaan op slicks. De ideale rijlijn lag er steeds droger bij, maar net daarbuiten kon het nog gevaarlijk glad liggen. Uiteindelijk was het niemand minder dan Schumacher die als eerste de pits binnenkwam. Eigenlijk werd hij daartoe verplicht aangezien hij zijn vleugel had stukgereden op Kobayashi, een foutje dat hem iets later zeer duur kwam te staan.

GP Silverstone

Michael Schumacher haalde duidelijk voordeel uit de slicks en was ronde na ronde de snelste. Dit was de anderen echter niet ontgaan en de meeste rijders kwamen zo binnen voor slicks in ronde 12. In diezelfde ronde kon Hamilton dankzij het neerleggen van de vleugel eindelijk Massa voorbijgaan, maar de Brit ging iets later van de baan en moest terug achter Massa aansluiten. Vettel, die nog steeds aan de leiding reed, verloor veel tijd en kwam pas twee ronden later binnen. Enige ophef in de pitstraat trouwens, nadat Kobayashi daar bijna botste met een andere wagen en de luchtslang van een ander team lostrok met zijn voorvleugel. Dit manoeuvre leverde hem een Stop & Go straf op van 10 seconden.

GP Silverstone

Schumacher kon echter ook niet ontglippen aan diezelfde straf voor het incident eerder in de wedstrijd, zodat hoewel hij uitstekende rondetijden neerzette, zijn race reeds voorbij leek. Het lijkt wel alsof de marshalls een normale drive-through straf vergeten waren. De race van de anderen ging echter volop door en Lewis Hamilton liet zien dat hij niet bang is met slicks een nat gedeelte in te duiken. Het zeer gewaagde manoeuvre bezorgde hem de derde plaats, Alonso wist niet wat hem overkwam. Hamilton zette zijn optocht verder en kwam ronde na ronde dichter bij Webber. Schumacher deed Hamilton’s move iets later na en schoof op naar de 15de plaats, nadat de Stop & Go straf hem helemaal achteraan het rijdersveld had geplaatst.

GP Silverstone

Alonso verloor Hamilton echter niet uit het oog en kwam terug in zijn zog te zitten. In ronde 24 ging Alonso opnieuw voorbij Hamilton, laatstgenoemde reed dan maar de pits binnen voor een tweede stop. Kobayashi, die eerder reeds de dupe was van het incident in de pitstraat, kreeg in ronde 25 te maken met een motor die het voor bekeken hield. Game over dus voor de Japanner. Ook Buemi moest de strijd staken, nadat Di Resta met zijn voorvleugel de linker achterband doorboorde. Di Resta kon de pits nog bereiken, maar verloor daar enorm veel tijd aangezien het team niet hem maar zijn teamgenoot verwachtte. De banden voor de Schot moesten nog gezocht worden in de pitbox, zeer lachwekkend en amateuristisch.

Vettel kon echter allesbehalve lachen toen hij in ronde 28 opnieuw binnenkwam. Red Bull, nochtans een topteam in pitstops, liet een steek vallen zodat Alonso de Duitser kon voorbijrijden in de pitstraat. Ook Hamilton kon zich nog tussen de twee voegen, een beslissend punt in de wedstrijd. Alonso reed nu aan de leiding, gevolgd door Hamilton, met Vettel pas op de derde plaats. Vettel bleef echter niet bij de pakken zitten en zette de achtervolging in op Hamilton. Per ronde kwam hij een kleine seconde dichter, al mocht hij de banden ook niet té veel op de proef stellen. Hamilton verloor wel de aansluiting met Alonso, die ronde na ronde de beste tijd reed.

Ook Schumacher had nog steeds het mes tussen de tanden ondanks alle tegenvallers. Hij vocht op dat moment een duel uit met Nick Heidfeld voor de 11de positie. Vooraan werd het duel tussen Hamilton en Vettel steeds pittiger, maar Vettel verloor te veel tijd dus kwam hij de pits binnen. De snelle pitstop van Hamilton iets later was niet voldoende, hij kwam achter Vettel opnieuw de baan op. Alonso reed comfortabel aan de leiding en hield het hoofd koel. De Spanjaard liep ronde per ronde verder uit op zijn achtervolgers.

Misschien wel de grootste pechvogel, op Vettel na, was Jenson Button. Ook hij ondervond een slechte bandenwissel, waarbij het rechter voorwiel niet werd vastgedraaid. De Brit kon niets anders doen dan hopen op een betere race volgend jaar. Het ging teamgenoot Hamilton evenmin voor de wind. In Ronde 42 moest hij zijn tempo verlagen, wilde hij de finish halen. Het gebrek aan benzine zorgde voor een frustrerende steeds groter wordende Webber in de zijspiegels. Vier ronden later kon Webber buitenom gaan, het kwam bijna tot een aanrijding.

GP Silverstone

De Grote Prijs van Groot-Brittannië bleef spannend tot in de laatste ronde. Na Webber probeerde ook Massa te profiteren van het benzinetekort bij Hamilton. Massa kwam drie seconden per ronde dichter. In de slotronde raakten beide rijders elkaar nog, maar Hamilton kwam toch nog voor Massa over de streep. Ook Webber kwam aankloppen bij Sebastian Vettel, maar werd uitdrukkelijk door het team gevraagd zijn aanval in de laatste ronde te staken. Ondertussen was Fernando Alonso reeds lang over de finish gekomen. De Spanjaard behaalde zeer verdienstelijk de overwinning en dat met niet minder dan 16,5 seconden voorsprong. De nieuwe regels kwamen Ferrari duidelijk ten goede, alsook de nieuwste onderdelen op de wagen. De Italiaanse renstal is terug van weggeweest, zoveel is duidelijk!

GP Silverstone

Pos No Driver Team Laps Time/Retired Grid Pts
1 5 Fernando Alonso Ferrari 52 1:28:41.196 3 25
2 1 Sebastian Vettel RBR-Renault 52 +16.5 secs 2 18
3 2 Mark Webber RBR-Renault 52 +16.9 secs 1 15
4 3 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 52 +28.9 secs 10 12
5 6 Felipe Massa Ferrari 52 +29.0 secs 4 10
6 8 Nico Rosberg Mercedes 52 +60.6 secs 9 8
7 17 Sergio Perez Sauber-Ferrari 52 +65.5 secs 12 6
8 9 Nick Heidfeld Renault 52 +75.5 secs 16 4
9 7 Michael Schumacher Mercedes 52 +77.9 secs 13 2
10 19 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 52 +79.1 secs 18 1
11 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 52 +79.7 secs 11
12 10 Vitaly Petrov Renault 52 +80.6 secs 14
13 11 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 51 +1 Lap 15
14 12 Pastor Maldonado Williams-Cosworth 51 +1 Lap 7
15 15 Paul di Resta Force India-Mercedes 51 +1 Lap 6
16 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 50 +2 Laps 20
17 25 Jerome d’Ambrosio Virgin-Cosworth 50 +2 Laps 22
18 23 Vitantonio Liuzzi HRT-Cosworth 50 +2 Laps 23
19 22 Daniel Ricciardo HRT-Cosworth 49 +3 Laps 24
Ret 4 Jenson Button McLaren-Mercedes 39 Wheel nut 5
Ret 18 Sebastien Buemi STR-Ferrari 25 +27 Laps 19
Ret 16 Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari 23 +29 Laps 8
Ret 21 Jarno Trulli Lotus-Renault 10 Oil leak 21
Ret 20 Heikki Kovalainen Lotus-Renault 2 Gearbox 17

Foto’s: Formula1.com