Vettel heeft in een zoutloze GP van Europa zijn vijfde overwinning van het seizoen behaald.
Een vertrouwelijk beeld op de startgrid in het zonovergroten Valencia, met Sebastian Vettel die opnieuw in polepositie mocht starten na een kwalificatietijd van 1:36.97. Achter hem volgt ploegmaat Mark Webber die een fractie trager was in de kwalificaties, Hamilton, Alonso en Massa vervolledigden de top 5 bij de start. Die start was meteen een bijzonder slechte voor Hamilton, die zijn positie verloor aan Massa en Alonso. Massa ging in de eerste bocht naar plaats 3 maar werd in de tweede bocht terug door ploegmaat Alonso op zijn plaats gezet. Vettel 1, Webber 2, Alonso 3, Massa 4 en Hamilton 5 bij de start van de race.
Ondertussen verloor ook Button zijn zesde plaats bij de start van de race aan Nico Rosberg, Button weigerde echter bij de pakken te blijven zitten en gaf in de eerste ronden niet thuis door Rosberg constant te belagen. In ronde zes lukte het dan eindelijk toch voor de Brit, door een laat remmanoeuvre kon hij de zesde positie terug van Rosberg afsnoepen. Achteraan het veld ondertussen ook een leuke strijd tussen Barrichello en Kobayashi, die laatste liet zich al vaker opmerken door zijn agressief rijgedrag en liet het niet na ook in deze GP het beste van zichzelf te geven. Vooraan lukt het Vettel ondertussen om verder uit te lopen op Webber, die laatste moet Alonso op minder dan 1 seconde van zich dulden, wat de activering van het DRS-systeem toelaat voor de Spanjaard.
Dat DRS-systeem zou vooraf gezien bepalend kunnen worden in Valencia aangezien er 1 detectiezone en twee DRS-zones zijn, het voordeel dat je ermee kan halen is dus substantieel. Daarnaast bewees Ferrari dat ze minder snel banden lijken te verslijten, ook dit zou bepalend kunnen worden voor het verloop van de race. Maar Webber kon de Spaanse furie voorlopig afhouden, het verschil met Vettel loopt in ronde 13 ondertussen wel op tot 3,5 seconden. In diezelfde ronde beslist McLaren om Hamilton, die in positie 5 rijdt, als eerste van de toppers binnen te halen. Geen slechte keuze zo blijkt, want hierdoor neemt Hamilton uiteindelijk de 4de positie van Massa over. De Braziliaan moest namelijk wachten tot ronde 15 voor een nieuw setje banden, aangezien teammaat Alonso in ronde 14 samen met Vettel en Button om een nieuw setje Pirelli’s ging, terwijl Hamilton ondertussen betere rondetijden kon neerzetten.
In ronde 16 even opschudding rond Schumacher, die had bij een manoeuvre zijn voorvleugel geraakt en moest zo naar de pitstraat voor een nieuw exemplaar. In ronde 21 worden de Spaanse fans plots enthousiast omdat Alonso de tweede positie van Webber kon overnemen in bocht 12. De DRS zone richting deze bocht zorgde ervoor dat Alonso met meer snelheid richting Webber kwam en hem de pas kon afsnijden. De nieuwe stand bij ronde 22: Vettel 1, Alonso 2, Webber 3, Hamilton 4, Massa 5.
Hamilton die duidelijk zijn eigen race aan het rijden is kiest in ronde 25 al voor een nieuwe pitstop, waardoor hij zakt naar positie 6, niet veel later rijdt hij echter de snelste ronde in 1:43.119. Hij krijgt weliswaar van zijn teambaas te horen dat hij niet te agressief moet rijden en zijn banden wat moet sparen, iets wat bij Hamilton eerder een gevalletje “één oor in ander oor uit” oplevert. De top 3 beslist niet veel later ook voor een tweede setje softs te gaan, enkel Massa valt weer uit de boot en moet wachten tot collega Alonso zijn pitstop heeft gehad. In ronde 31 krijgt Massa dan toch zijn nieuwe banden, maar door een kapotte schroevendraaier loopt de pitstop helemaal fout, wat de pitstop in totaal 8,4 seconden laat duren. Massa ziet zijn positie dus terug verloren gaan, terwijl de pitstopstrategie ook Webber terug voor Alonso brengt: Vettel 1, Webber 2, Alonso 3, Hamilton 4, Massa 5 in ronde 32.
Achterin het veld zien we Schumacher ondertussen op de 17de plaats bengelen, de pech met zijn voorvleugel lijkt hem helemaal uit de race geslagen te hebben. Ook button zit niet echt in de race en krijgt daarbovenop ook nog eens te horen dat zijn KERS systeem niet meer werkt door de hitte. De banden slijten door de warme track (+50°C) ook veel sneller dan verwacht, enkel Vettel lijkt perfect in staat om zijn banden niet te veel te belasten en tegelijk goede rondetijden te rijden. Zo krijgt Hamilton vanaf ronde 36 plots te kampen met minder goede rondetijden dan achtervolger Massa, de Brit moet dan ook proberen zijn banden wat te sparen. De volgende bandenwissel zou trouwens een cruciale worden voor alle teams, ze mogen maar twee setjes gele Softs gebruiken gedurende de race en moeten overgaan naar de witte Medium banden die tijdens de oefensessies 1 seconde trager bleken per ronde.
In ronde 43 doen Webber en Hamilton alvast het nodige, beiden kiezen ervoor om over te schakelen op de Medium compound, niet veel later volgen Alonso, Massa, Button en Vettel, wat ervoor zorgt dat Alonso uiteindelijk voor Webber uit de pits komt, de strijd voor de eerste plek lijkt weliswaar gestreden. Vettel rijdt vijf ronden voor het einde 9,4 seconden voor Alonso uit. Iedereen volgt dus de 3 stop strategie, enkel Alguersuari lijkt in positie 8 van geen wijken te willen weten en beslist door te rijden zonder derde pitstop. Hij slaagt erin Adrian Suttil achter zich te houden. Webber op zijn beurt had alweer te kampen met problemen aan zijn versnellingsbak en werd door zijn team aangeraden te shortshiften in de lage versnellingen, voorbij Alonso geraken zou dus met enkele ronden te gaan niet meer lukken, het verschil met Hamilton op positie 4 bedraagt gelukkig voor hem meer dan 30 seconden.
Het einde van deze bijzonder incidentloze wedstrijd wordt dan ook niet veel later ingezet, Vettel komt als eerste over de streep met 10,8 seconden voorsprong op Alonso, Webber vervolledigt het podium terwijl Hamilton en Massa blij kunnen zijn met de WK-punten. Leider Vettel kon de hele race door niet bedreigd worden en reed uiteindelijk zijn eigen race, achter hem was er amper spanning, alle 24 wagens die aan de start verschenen kwamen ook over de finish. Landgenoot Jerôme D’Ambrosio reed een rustige race en kon 1 plaats klimmen tot positie 22.
Pos | No | Driver | Team | Laps | Time/Retired | Grid | Pts |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 57 | Winner | 1 | 25 |
2 | 5 | Fernando Alonso | Ferrari | 57 | +10.8 secs | 4 | 18 |
3 | 2 | Mark Webber | RBR-Renault | 57 | +27.2 secs | 2 | 15 |
4 | 3 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 57 | +46.1 secs | 3 | 12 |
5 | 6 | Felipe Massa | Ferrari | 57 | +51.7 secs | 5 | 10 |
6 | 4 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 57 | +60.0 secs | 6 | 8 |
7 | 8 | Nico Rosberg | Mercedes | 57 | +98.0 secs | 7 | 6 |
8 | 19 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 56 | +1 Lap | 18 | 4 |
9 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 56 | +1 Lap | 10 | 2 |
10 | 9 | Nick Heidfeld | Renault | 56 | +1 Lap | 9 | 1 |
11 | 17 | Sergio Perez | Sauber-Ferrari | 56 | +1 Lap | 16 | |
12 | 11 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 56 | +1 Lap | 13 | |
13 | 18 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 56 | +1 Lap | 17 | |
14 | 15 | Paul di Resta | Force India-Mercedes | 56 | +1 Lap | 12 | |
15 | 10 | Vitaly Petrov | Renault | 56 | +1 Lap | 11 | |
16 | 16 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari | 56 | +1 Lap | 14 | |
17 | 7 | Michael Schumacher | Mercedes | 56 | +1 Lap | 8 | |
18 | 12 | Pastor Maldonado | Williams-Cosworth | 56 | +1 Lap | 15 | |
19 | 20 | Heikki Kovalainen | Lotus-Renault | 55 | +2 Laps | 19 | |
20 | 21 | Jarno Trulli | Lotus-Renault | 55 | +2 Laps | 20 | |
21 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 55 | +2 Laps | 21 | |
22 | 25 | Jerome d’Ambrosio | Virgin-Cosworth | 55 | +2 Laps | 23 | |
23 | 23 | Vitantonio Liuzzi | HRT-Cosworth | 54 | +3 Laps | 22 | |
24 | 22 | Narain Karthikeyan | HRT-Cosworth | 54 | +3 Laps | 24 |
Foto’s: Formula1.com