Peugeot 308 GTi
Met de Peugeot 308 GTi haalt Peugeot haar GTi-label nog eens van onder het stof. En hoe!

Peugeot heeft de Peugeot 308 namelijk omgetoverd tot de 308 GTi. Daarbij kwamen zowel motorische als optische aanpassingen aan de beurt. Aan de achterkant zien we direct een zwarte diffuser en een dakspoiler die samen de aerodynamische eigenschappen van de Peugeot 308 GTi moeten verbeteren.

Aan de zijkant zien we enkele GTi-badges, maar de meest sportieve aanpassingen bevinden zich binnenin en onder de motorkap. Binnenin werden de standaard pedalen vervangen door aluminium exemplaren met extra grip. Ook de versnellingspook is uit hetzelfde materiaal opgetrokken. Het stuur is uit lederen vervaardigd en kent een afgevlakte onderkant en aluminium duimsteunen.

De 1.6 liter grote benzinemotor levert maar liefst 200 pk. Deze motor werd voorgesteld in de RCZ en kan dankzij twee turbo’s en directe injectie zoveel vermogen leveren. Vanaf 5.500 toeren is het volledige motorvermogen beschikbaar, tot en met 6.800 toeren. Wie in de lage toeren wil optrekken, zal vooral op het koppel moeten rekenen dat tussen de 1.700 en 4.500 toeren constant op 275 Nm neerkomt.

Ondanks die mooie prestatiecijfers voldoet deze motor aan de EURO V-normen en stoot hij slechts 159 gram CO2 uit per km. Het gecombineerde verbruik bedraagt 6,9 liter per 100 km. Dankzij enkele aanpassingen aan de uitlaat, zou de motor bovendien heerlijk klinken.

De 308 GTi staat op 18 duimers aluminium velgen. Peugeot maakte gebruik van haar ervaring met vorige GTi-modellen om de ophanging van de wagen perfect in te stellen, waardoor deze 308 GTi niet vies is van het betere bochtenwerk. De 308 GTi leunt bovendien 10 mm dichter tegen het wegdek aan dan een standaard GTi, wat het zwaartepunt en de prestaties dus verbetert. Vanaf juli is de wagen verkrijgbaar bij de dealer.