Formule 1 | GP van Monaco
25 duizensten van een seconde. Zoveel voorsprong had Jenson Button tijdens de laatste lap van de kwalificaties. Hiermee snelt hij de Ferrari F60 van Kimi Raikkonen voorbij, en start hij dus op de pole.

De Grote Prijs van Monaco, misschien wel de meest prestigieuze GP van het hele seizoen. Geen gerace in de woestijn of in onze eigenste bossen, maar lossendoor de stadskern, op de wegen waar de jetset normaal welig rondtoert in hun supercars. Maar dit weekend maken de Monegasken dus even plaats voor hun geliefde F1.

BrawnGP alweer vooraan, met de perfecte uitgangspositie voor de winst. Tijdens de vrije oefensessies bakten de 2 BrawnGP’s er niet echt veel van, ze vonden maar niet de goede afstelling voor hun bolides. In tegenstelling tot de andere GP’s heb je in Monaco niet echt veel aan je supersnelle wagen, je moet eerder veel remmen en bochten nemen. Toch heeft Button het weer geflikt, sneller zijn dan Raikkonen. Nog een troef voor Button is het startgewicht, hij is namelijk 4kg lichter dan de Fin en kan daardoor later de pits in. Sowieso is de Grote Prijs van Monaco geen inhaalrace, inhalen op dit parcours is quasi onmogelijk. Maar zeg nooit nooit, want in het verleden kwam het toch enkele keren tot mooie inhaalmanoeuvres. Edoch zullen de teamleiders van BrawnGP – Ross Brawn himself – en Ferrari hun beste tactici moeten inzetten, want daar zal het wellicht beslist worden.

Kunnen we deze GP zien als het keerpunt van de totale dominantie van BrawnGP? Als we de startgrid bekijken ziet het er toch naar uit dat de anderen hun wagen voldoende hebben aangepast om vooraan mee te rijden. Beide Ferrari’s, Williams & RedBulls vinden we vooraan, enkel Lewis Hamilton ontbreekt een beetje, hij maakte een fout en ging tegen de banden met zijn MP4-24. Tijdens de 2 vrije training stonden de 2 zilveren McLarens wel vooraan, dus snel zijn ze wel. Een eervolle vermelding voor zeer goede prestaties tijdens de kwalificaties gaat naar Vettel, die alweer zijn kwaliteit toonde door met koude banden direct een toptijd neer te zetten. Vettel start vanmiddag vanop de 4e plaats, naast de BrawnGP van Barrichello. Deze reed tijdens alle kwalificaties en oefenritten steeds sneller dan zijn teamgenoot, maar had toch een slechtere tijd.

Als de race zonder problemen verloopt, zal de winnaar bepaald worden in de pitsstraat. Daar Button vooraan vertrekt én lichter is dan zijn buurman, heeft de Brit dus de beste kaarten. Maar Monaco is niet zomaar een circuit, elk jaar gaan er wel enkele wagens tegen de vangrails én dan komt de safetycar. Zo’n tussenkomst kan het wedstrijdverloop volledig overhoop gooien. Dat is misschien wel het mooiste aan deze prestigieuze race.

Naast het racen is er nog steeds veel te doen om de wijzigingen voor volgend jaar. Een hele resem teams – met Ferrari aan kop – zijn tegen het budgetplafond, nog meer zelfs tegen de extra voordelen die teams zouden krijgen als ze zich hieraan houden. Ferrari dreigde zelfs meermaals met vertrek – dan zouden ze wel contractbreuk plegen volgens de FIA – en dat zou toch wel een jammerlijke zaak zijn voor deze sport. De teams moeten zich inschrijven voor 29 mei indien ze volgend jaar willen meeracen. Lola en het Amerikaanse USF1 hebben zich alreeds ingeschreven, volgend jaar hebben we dus -minstens 2- nieuwkomers!

Bij BrawnGP was er na de vorige GP een kleine interne brand te blussen, doordat Jenson Button een gewijzigde strategie kreeg, en zo de winnaar werd, ten nadele van teamgenoot Barrichello. De Braziliaan weet wat het is om eeuwige 2e te zijn van bij zijn tijd met Ferrari en Michael Schumacher. Na een goed gesprek met Ross Brawn zijn alle violen weer goed afgestemd.