Formule 1 - Grote Prijs van Monaco
Straks wordt in Monte Carlo de 6e GP gereden van de F1, zeker en vast de race met het meeste aanzien, omdat Monaco nog steeds het paradijs is voor de jetset én omdat het een stratenparcour is. Snelheid & aerodynamica zijn hier niet prioriteit nummer 1, maar vooral uithouding. De banden & remmen hebben het erg zwaar te verduren. Ferrari snoerde alle critecasters mooi de mond door de 1e startrij volledig te bezetten, gevolgd door de 2 McLarens op de 2 rij.

Vorig jaar werd Ferrari genadeloos teniet geslagen, door het raceoverwicht van de McLarens (Massa had een volle minuut achterstand op Alonso, die won). Dit jaar hebben ze zicht duidelijk herpakt, na bijna alle oefenritten gedomineerd te hebben. McLaren zegt dat het verrast is door de snelheid van de rode wagens, maar heeft nog steeds een goed oog op de wedstrijd.

De GP van Monaco is de kleinste van alle races, maar toch is het een trage race, bijna 2 uur zal het duren alvorens we zullen weten wie dit jaar deze prestigieuze prijs op zijn naam mag schrijven. Qua racemogelijkheid is Monaco een afknapper, bijna geen kansen op een inhaalmanoeuvre, dus wie er wint zal in de pits bepaald worden. Omdat je geen snelle wagen nodig hebt om te winnen, hebben de grote kanshebbers (Ferrari & McLaren) extra tegenstanders, zoals de snelle Pool, Robert Kubica, of de thuisrijder Nico Rosberg, die een verrassend snelle tijd neerzette in de 2e testsessies, en daarmee 2e stond. Underdogs genoeg dus, reden temeer dat een prognose des te moeilijker is. Moest een gok wagen toch verplicht zijn, dan zou ik m’n geld zetten op één van de underdogs.. Naast de vele bochten en remzones zal het weer ook een grote factor zijn, tijdens de 3e oefensessies viel er al een hele hoop regen uit de hemel, en de weersverwachtingen voor deze middag zijn ook niet volledig droog, wat dus nog voor vele verassingen kan zorgen.

Ook de geruchtenmolen van de F1 staat niet stil, zo wordt er gefluisterd dat Alonso een contract krijgt bij Ferrari Scuderia in 2010. Wie zal er dan moeten vertrekken? Kimi zijn contract loopt ten einde in 2010 – hint – maar geniet de status & kwaliteiten van 1e rijder. Tenzij Massa blijft presteren, tevens geniet Massa de steun van de Ferraritop.

Mochten de McLaren coureurs straks een serieuze crash maken, dan zal je enkele Zwitserse diamantairs ongelukkig zien. Deze hebben namelijk speciaal voor deze Grote Prijs van Monaco de helmen van beide rijders versiert met een hoop diamanten. Enkele jaren geleden gebeurde hetzelfde met de neus van de wagen van Kimi Raikkonen, maar die crashte frontaal, en niemand zag ooit de dure diamanten terug.. Verzekering, anyone?