Peugeot 108 2014 Geneve
De nieuwe Peugeot 108 is compact, licht, hip en komt er ook als cabrio.

Met minder dan een maand te gaan tot het Autosalon van Genève komen alle constructeurs naar buiten met hun nieuwigheden en ook Peugeot blijft niet achter. De Fransen brengen de volledig nieuwe 108 mee, een hippe kleine stadswagen die amper 840 kilogram in de weegschaal legt. Niet enkel een driedeurs of vijfdeurs versie zullen beschikbaar zijn, ook een 108 TOP! cabrio-variant à la Citroën DS3 Cabrio zal in de catalogus komen te staan.

Vergeleken met zijn voorganger ziet de 108 er duidelijk een stuk verfijnder uit, zeker met een tweekleurig koetswerk. Het hoeft niet te verbazen dat er vele trekjes werden overgenomen van de 308, maar met zijn lengte van amper 3,47 m en breedte van 1,68 m is hij wel een stuk compacter. Het stoffen dak van de 108 TOP! meet 76 op 80 cm, terwijl een luchtdeflector storende turbulentie tot een minimum herleidt. Het dakje schuift elektrisch open met een druk op de knop.

In tegenstelling tot de nieuwe Renault Twingo krijgt de Peugeot 108 nog steeds voorwielaandrijving en een manuele vijfbak, waarbij de kracht afkomstig is van een 1.0-liter e-VTi met 68 pk. Een automaat is echter ook mogelijk, net als een start-stop systeem om de CO2-uitstoot verder omlaag te dwingen. Wie het liever wat sneller heeft kan gaan voor de 1.2-liter PureTech VTi met 82 pk. Klinkt nog steeds niet zo spannend, maar gelinkt aan dat lage gewicht moet deze 108 beslist vlot aanvoelen.

Standaard krijgt de Peugeot 108 slechts 14-inch wieltjes mee, maar met een kleine toeslag bekom je zonder problemen 15-inch lichtmetaal. Daarachter schuilen vooraan remschijven van 247 mm, achteraan krijg je nog steeds trommelremmen. Op vlak van veiligheid hoef je je echter geen zorgen te maken: ABS, Emergency Collision Braking System, ESP en Electronic Brake Force Distribution zijn allen standaard. Het interieur komt tot slot met een in de hoogte verstelbare bestuurderszetel en zelfs een automatische airco of 7-inch touchscreen kunnen besteld worden op de kleine stadsrakker. Volgende maand zien we hem in Genève en deze zomer zouden de eerste exemplaren de dealers moeten bereiken.