Bugatti Veyron Grand Sport
Deze Cabrio kan je met bijna niets vergelijken. Hij is gebaseerd op zijn gesloten broer, de bekende, befaamde en onbereikbare Veyron. Maar wat een beauty is deze wagen!

Om deze hypercar te kunnen verwoorden, geven we even enkele duizelingwekkende cijfers over deze wagen. 8 liter W16 motor, goed voor een symbolische 1001pk en 1250Nm! De sprint naar 100 is na 2,7s gedaan (slechts 0.2 seconden trager dan een gewone), 200km/u bereik je na 7,3s en 300km/u komt na 16,7 seconden. Tijdens het lezen van deze paragraaf zit de Grand Sport dus al aan 250km/u, om jullie maar een indruk te geven van zijn ongekende snelheid.

Het grootste probleem om een coupé om te vormen naar een cabrio is de stijfheid van de wagen die verloren gaat. De ingenieurs bij Bugatti hadden met de Veyron alreeds alle wetten der fysica gebroken, nu moesten ze dat kunstje nogmaals zien te klaren met een halfopen variant. Waar andere constructeurs prestaties laten zakken, toont Bugatti dat het ook anders kan. Uiteraard is de Grand Sport iets zwaarder, slechts een kleine 100kg meer, maar de Grand Sport met gesloten targa-dak kan ook 407km/u rijden. Zonder dak kan je maximaal tot 360km per uur cruisen, nog sneller zou blijvende gehoorschade berokkenen en zou het onmogelijk maken om de veiligheid te waarborgen. Ik ken persoonlijk niemand met een cabrio, maar de gedachte dat die 360km/u zonder dak rijdt, lijkt me best impressionant! Mocht je ergens op de baan zijn zonder dak en er nadert een regenbui, hoef je nog steeds niet te wanhopen. In de neus van deze Grand Sport zit er een nooddak – zie het als een grote paraplu – die je een tijdelijk dak schenkt, nadeel van dit stofje is dat de maximumsnelheid zakt tot 130km/u. Perfecte wagen voor ons Belgenland dus!

Ook qua gadgets doet de Veyron mee; een navigatiesysteem dat de weg projecteert in je binnenspiegel, een parkeercamera voor mocht je even jouw mastodont willen parkeren en een speciaal ontwikkelde cdspeler die je een feilloos geluid waarborgt tot 250km/u. Wie heeft er nu een cdspeler nodig als er achter jou een W16-motor ligt?

Al deze pracht, kracht, emotie & dakloosheid kost natuurlijk iets. Voor 99,8% van de wereldbevolking is de Bugatti Veyron Grand Sport een onhaalbare droom. Erover dromen lijkt me zelfs al onmogelijk. Kostprijs 1,5 miljoen euro, zonder taks & belastingen. De eigenaars van een gesloten variant krijgen zelfs nog voorrang, want 2 Veyrons heb je écht wel nodig. Indien je alle 4 varianten hebt, heb je precies ééntje voor elk seizoen.

Het Veyronproject van Bugatti is trouwens veel meer dan het maken van een supercar, het is eerder de perfecte combinatie zoeken van ongekende luxe met een onuitputbare krachtbron. De ontwikkelingskosten van dit project zijn beduidend hoger dan de verkoopprijs (officieus gaat er 5 miljoen per Veyron de ronde), hiermee tonen ze bij Bugatti aan hun concurrenten dat zij wél een 1000pk+ supercar kunnen bouwen. Het bouwproces duurde meer dan 7 jaar en kende verschillende vertragingen, zo bijvoorbeeld doordat Michellin een speciale band moest ontwikkelen die de Veyronsnelheid aankon. Verwacht ook niet dat dit beest een A-label heeft qua verbruik. Stadsverbruik ligt rond de 15l/100km, heftig gebruik maken van een Veyron vraagt minstens een tankkaart & een tankstation binnen elke 100km.

Conclusie: Deze prachtcabrio is de meest brute cabrio ooit. Nooit zal er nog een soortgelijke komen, aangezien we aan het einde van het benzinetijdperk komen. De ingenieurs van Bugatti hebben 2 keer de wetten van de natuur overwonnen, en dat kan enkel maar met de nodige passie & doorzettingsvermogen. Daarom een verdiende 9e plaats!

Bugatti Veyron Grand Sport

Bugatti Veyron Grand Sport

Bugatti Veyron Grand Sport

Bugatti Veyron Grand Sport

Bugatti Veyron Grand Sport

Bugatti Veyron Grand Sport

Bugatti Veyron Grand Sport

Bugatti Veyron Grand Sport

Bugatti Veyron Grand Sport

Bugatti Veyron Grand Sport

Bugatti Veyron Grand Sport

Bugatti Veyron Grand Sport

Bugatti Veyron Grand Sport

Bugatti Veyron Grand Sport

Bugatti Veyron Grand Sport