Van de Maserati GranTurismo kan ik persoonlijk niet genoeg krijgen. Op het autosalon van Frankfurt stond een prachtig blauw en grijs model. Deze foto’s wou ik u niet onthouden.
Gerelateerde artikels
Zuiver elektrisch én met wapperende haren rondcruisen met je 750 pk sterke cabrio, het kan met de gloednieuwe Maserati GranCabrio Folgore!
Na de GranTurismo met V6 benzinemotor kwam Maserati met de GranTurismo Folgore EV. Het was dus reeds zonneklaar dat het merk met de Drietand uit Modena op termijn met een emissievrij alternatief voor de beeldschone GranCabrio zouden komen. Nog steeds voorzien van vier zitplaatsen en een stoffen dakconstructie die zich in 14 seconden wegtovert. Desgewenst zelfs al rijdend (max 50 km/u).
Momenteel is het aanbod aan “zuiver elektrische cabrio’s met vier zitplaatsen in het hogere segment” behoorlijk beperkt. Toch mag de Maserati GranCabrio Folgore zich met enige overtuiging uitroepen tot krachtigste, snelste en meest performante van allemaal! Dankzij drie elektromotoren is er naast vierwielaandrijving ook een systeemvermogen aanwezig van 750 pk / 1.350 Nm. Of maximaal zelfs 831 pk in overboost! Qua gewicht moet je rekening houden met minstens 2.340 kg.
In 2,8 seconden pak je weinig vitamine C maar zit je hiermee wel aan 100 km/u, het volgende honderdtal haal je 7,1 seconden later. Riante Brembo remschijven achter de 20”/21” velgen zorgen voor de nodige stopkracht. De GranCabrio Folgore heeft een topsnelheid van 290 km/u.
Van de 92,5 kWh accupack kan er 83 kWh netto gebruikt worden. Aan een iets rustigere tempo zou het rijbereik tussen de 419 à 447 km schommelen. De 800V architectuur staat supersnelle laadtijden toe, maximaal aan 270 kW (DC).
De Belgische prijs van de Maserati GranCabrio Folgore start bij 210.350 euro maar met nog een hoop personalisatiemogelijkheden kan dat gemakkelijk oplopen. Maar deze zomer zal vermoedelijk net wat te vroeg komen om ervan te genieten. Misschien kunnen ze die GranCabrio Trofeo (550 pk V6, vanaf 236.250 euro) wel al vroeger leveren?! Weet wel dat deze 3,6 seconden over de 0-100 km/u sprint doet.
Ga je voor het origineel in de vorm van de iconosche Ferrari Enzo of verkies je de elegante (en meer exclusieve) Maserati MC12?
Als ultiem (?) eerbetoon aan hun gelijknamige oprichter kwam Ferrari in 2002 met de Enzo. Toen al benadrukte de marketingdienst graag de aanwezigheid van innovatieve F1 technologie zoals het veelvoudig gebruik van koolstofvezel, geautomatiseerde handbak, keramische remschijven en actieve aerodynamica. Liefhebbers keken toch voornamelijk naar het imposante lijnenspel en de 6.0-liter V12 benzinemotor. Met 660 pk / 657 Nm goed voor een 0-100 km/u sprintje in 6,6 seconden en topsnelheid van 335 km/u.
Bij de onthulling werd er gesproken over maximaal 400 stuks. Finaal zouden er toch 500 exemplaren geproduceerd zijn in Maranello. Toen met een Belgisch prijskaartje van een dikke 550.000 euro (in basisvorm), momenteel moet je hiervoor ongeveer 3 miljoen euro ophoesten.
In 2004 wou Maserati zéér graag deelnemen aan het FIA GT kampioenschap … al hadden ze hiervoor geen straatlegaal homologatiemodel ter beschikking. En dus keken ze eens vriendelijk naar hun amici bij Ferrari. Nadien mochten ze de technische basis van de Ferrari Enzo gebruiken voor hun Maserati MC12 vlaggenschip dat zowel langer, breder als iets lager werd. En misschien zelfs knapper in die iconische wit-blauwe kleurstelling! Desgewenst kon je er ook een targa van maken door de dakpanelen te verwijderen.
De V12 werd tot 630 pk gekieteld, misschien daarom dat Maserati er maar liefst 800.000 euro voor durfde te vragen. Vandaag de dag lijkt de MC12 wel de betere investering want er werden slechts 50 exemplaren gebouwd. Nadien volgden er nog 12 MC12 Corse circuitwagens. Bij Ferrari was dat ook het geval met de hardcore Enzo FXX.
In de super/hypercarhemel Romans International (onder Londen) hebben ze zowel een Ferrari Enzo als Maserati MC12 te koop staan. Welke Italiaanse volbloed is jouw favoriet?
Laden …
Met hopelijk een zonnige zomer in het vooruitschiet presenteert Maserati de knappe GranCabrio, initieel met de 3.0-liter V6 benzinemotor.
Na de nieuwe Maserati GranTurismo … volgt er uiteraard een nieuwe GranCabrio evenknie. Deze sportieve cabrio leent zich perfect voor “het reizen met gezelschap, al dan niet met wapperende haren”. Toch als we de officiële communicatie mogen geloven! Tevens zijn ze bijzonder fier in Modena omtrent het op-en-top Italiaanse karakter van deze knappe zonneklopper.
Het beduidende verschil tussen de GranTurismo en de GranCabrio is uiteraard de stoffen dakconstructie. Deze tovert zich wég (en terug) in 13,9 seconden, desgewenst al rijdend aan maximaal 50 km/u. De soft top is verkrijgbaar in het blauw, zwart, rood en twee grijstinten.
Wanneer de twee (minuscule?) zitplaatsen op de achterbank niet nodig zijn kan je hier een windscherm installeren. Kwestie van de turbulentie ietwat te beperken. Voor de meer Belgische temperaturen staat er (standaard) nekverwarming met drie standen paraat. Naast stoelverwarming en stuurwielverwarming uiteraard. Moderne rijhulp, veiligheid en connectiviteit zijn eveneens aanwezig.
De nieuwe generatie Maserati GranCabrio komt met een soortgelijk motorengamma als zijn gesloten evenknie. De focus ligt initieel op de vierwielaangedreven GranCabrio Trofeo topversie waarbij de 3.0-liter V6 Nettuno maar liefst 550 pk / 650 Nm produceert. Prestatiecijfers werden er nog niet vrijgegeven maar het zal ongetwijfeld volstaan om je haren vlotjes te laten wapperen. En ook hier rekenen ze op een 8-traps automaat met flippers achter het multifunctionele stuurwiel. We hebben een lichtblauw vermoeden dat er spoedig ook een toegankelijkere GranCabrio Modena (490 pk) én zuiver elektische GranCabrio Folgore (760 pk) volgt.
Met een beetje geluk staat de (luidkeelse?) GranCabrio Trofeo nog deze zomer in de Maserati showroom. Voorzie toch zeker 250.000 euro voor een Belgische bestelbon.