We hadden al eerder bericht over de van de vernieuwde SLK, maar nu zijn er ook bewegende beelden.
Gerelateerde artikels
Na de topversie voor de coupé volgt er nu een 449 pk sterke Mercedes-AMG CLE53 Cabriolet waarbij wapperende haren en sportiviteit hand in hand gaan!
De lifestyle koetswerkvorm (oa cabrio en coupé) heeft het zeer moeilijk gezien de enorme SUV populariteit. Mercedes blijft er toch ietwat in geloven maar combineert de C-Klasse en E-Klasse modellen tot CLE. Dit zowel als CLE Coupé en CLE Cabriolet, desgewenst met een hoopgevende 53 AMG badge achterop.
Gloednieuw is de Mercedes-AMG CLE53 Cabriolet. Deze krijgt in tegenstelling tot de C63 topversie geen plug-in hybride noch viercilinder mee, de CLE53 AMG modellen rekenen op een 3.0-liter zes-in-lijn benzinemotor. Wel voorzien van enige 48V mild hybride ondersteuning (23 pk / 205 Nm).
De dakloze AMG CLE53 is eveneens 449 pk / 560 Nm sterk … of zelfs 600 Nm in overboost voor 10 seconden. Met de Race Start launch control bereik je in 4,2 seconden de 100 km/u mijlpaal, de topsnelheid is gelimiteerd op 250 km/u. Maar met de optionele AMG Driver’s package wordt het toch 270 km/u! Slimme 4MATIC+ vierwielaandrijving en de 9-traps automaat met dubbele koppeling zijn steevast van de partij. Krachtige remschijven zorgen voor de nodige stopkracht.
De combinatie van een lifestyle cabriolet en sportieve aandrijflijn dan dan nog ietwat tegenstrijdig zijn. Das Haus voorziet toch de nodige hard- en software om op beide vlakken te excelleren. Denk aan Airscraf nekverwarming, enige kofferruimte (295 à 385 liter), prima geluidsisolatie, achterwielsturing, adaptieve dempers en een sportonderstel.
Vermoedelijk zal de CLE53 AMG Cabriolet pas na de zomer beschikbaar zijn bij de lokale Mercedes-Benz verdeler. Daar vragen ze 71.390 euro voor een reguliere CLE Cabriolet (CLE200) en 88.935 euro voor een CLE53 AMG Coupé. Mits het respecteren van enige commerciële logica zou de Belgische vanafprijs van de CLE53 AMG Cabriolet rond de 95.655 euro schommelen.
Als opvolger voor de 812 Superfast komt de knappe Ferrari 12 Cilindri tevoorschijn met – zoals de naamgeving doet vermoeden – wederom een V12 benzinemotor aan boord! Tevens is er ook al een dakloze 12 Cilindri Spider!
Ferrari blijft voluit inzetten op de twaalfcilinder, ondermeer terug te vinden in hun (luidkeelse) Purosangue SUV. Maar ook in hun nieuwste V12 GT generatie … die ze omdoopten tot 12 Cilindri. Al verkiezen ze de passievolle dodici cilindri uitspraak.
Deze twaalfcilinder is eentje in de meest pure vorm. Dus zonder enige vorm van elektrificatie (!) of turbo’s. Anno 2024 een bijzonder prestatie. Keerzijde van de medaille is dat het geluid wel wat meer gedempt werd. Toch aan de buitenzijde, binnenin zorgen de Italianen voor net wat meer beleving.
Designmatig werd de mosterd voor de nieuwe 12 Cilindri bij de 365 GTB/4 Daytona uit 1968 gehaald. Hetzij in moderne vorm met actieve aerodynamica, onafhankelijke achterwielsturing en een verbeterde Side Slip Control (lees: driften). Naast een strakke coupé lanceert Ferrari direct ook de dakloze 12 Cilindri Spider die in 14 seconden het dak weg/tevoorschijn tovert.
De 6.5-liter V12 voorin deelt enige (technische) basis met het exemplaar uit de 812 Superfast voorganger. Uiteraard voorziet Ferrari diverse verbeteringen zoals titanium drijfstangen en gesmede zuigers. Goed voor een stevige brok vermogen (830 pk / 678 Nm) dat nog steeds volledig richting de achterwielen vloeit. Dit via een 8-traps automaat met dubbele koppeling. Reken voor de 0-100 km/u sprint 2,9 seconden, de 200 km/u mijlpaal haal je in 7,9 seconden. De topsnelheid ligt ergens boven 340 km/u.
De Belgische vanafprijs van de Ferrari 12 Cilindri ligt op ongeveer 400.000 euro in basisvorm. Reken op een meerprijs van 40.000 euro voor de 12 Cilindri Spider met wapperende haren.
Met de spectaculaire EXE181 Concept viert MG haar 100ste verjaardag én haar lange geschiedenis in het vestigen van snelheidsrecords.
Als “lokaal” automerk is MG het aan zichzelf verplicht om net wat indrukwekkender uit te pakken op de Beijing Auto Show, hun eigenste autosalon. Dat doen ze perfect met de imposante EXE181 Concept. Behalve het tonen van een eventuele – en vooral zeer futuristisch ogende – concept supercar is het ook een leuk verjaardagskado voor hun eeuwfeest. Want op 1 mei 2024 werd MG Car Company (oftewel Morris Garage voor de vrienden) opgericht!
Aldus de MG marketingdienst is de EXE181 Concept een “eerbetoon aan snelheid en innovatie, een brug tussen erfgoed en toekomst”. Niet geheel gelogen want in de jaren ’20 en ’30 was de – toen nog zéér Britse – autobouwer bijzonder succesvol op het circuit én in het vestigen van snelheidsrecords! Pas nadien (vanaf ’50) gingen ze zich toewerken naar het bouwen van compacte (iconische!) roadsters met middenmoter.
Met een gelijknamige EXE181 Roaring Raindrop pakte MG in 1959 een snelheidsrecord aan 410,5 km/u. Pas in 2014 wist de Bugatti Veyron zowaar beter te doen! De EXE181 Concept streeft op zijn beurt naar een topsnelheid van 415 km/u, ondermeer dankzij de beperkte luchtweerstandscoëfficiënt (0,18) en een ongedefinieerde performante elektrische aandrijflijn. Tevens mikken ze op een 0-100 km/u sprint van minder dan één seconde. Kwestie van de lat hoog te leggen!
Na de onthulling op de Beijing Auto Show krijgen we hem ook te zien op het Goodwood Festival of Speed (juli 2024). Productieplannen zijn er niet dus je interesse kenbaar maken bij de Belgische MG Store is overbodig. Als alternatief hebben ze daar wel een funky Cyberster EV roadster ter beschikking!