Rolls-Royce besloot dat de Rolls-Royce Ghost niet klein genoeg was en pakte daarom het interier van een MINI aan.
Bij een dealer in het Londense is er al een exemplaar te spotten, maar het gaat hier niet om een productiemodel. Of de MINI by Rolls-Royce effectief in productie zal gaan is een andere zaak. De foto’s die we hier zien zijn geen afbeeldingen van de MINI Rolls-Royce, maar wel van een speciale versie van de MINI, die een nieuw interieur meekreeg.
Naar verluidt zou de MINI by Rolls-Royce een speciaal dashboard krijgen, met materialen die vaak in Rolls-Royces gebruikt worden. De kleine luxewagentjes zouden voor minstens €50.000 verhandeld worden en bovendien in beperkte oplage gemaakt worden. Een leuk hebbedingetje dus.
De vraag is maar of Rolls-Royce nog een geloofwaardig luxemerk zal blijven, als het zich zal bezighouden met wagens van ‘slechts’ €50.000. Goed idee? (via AutoWeek – MotoringFile)
Gerelateerde artikels
De gloednieuwe MINI Aceman is (nog) een zuiver elektrische crossover met maximaal 218 pk, 406 kilometer actieradius én funky looks!
Met zowel een nieuwe generatie Cooper als Countryman heeft MINI een kersverse gammafolder! Eentje waar ze duidelijk inzetten op hun zuiver elektrische telgen … met daarnaast gelukkig ook nog enige aandacht voor de klassieke verbrandingsmotor. Dat is niet het geval bij de langverwachte MINI Aceman nieuwkomer, die komt er enkel als EV.
Ondanks de compacte buitenafmetingen (4,07 x 1,75 x 1,50 meter) en stoere (ietwat hoekige) vormgeving is er binnenin ruimte voor 5 inzittenden en 300 liter bagage. Met de achterbank plat loopt het laadvolume op hier tot 1.005 liter. Dat is een pak minder dan de Clubman die deze ietwat wil vervangen. Of neemt hij nu vooral toch de plaats in van de Cooper 5-deurs?!
Net zoals het geval in de Cooper heeft MINI hier voor een heerlijk minimalistisch, ecologisch én toch modern interieur gezorgd. Blikvanger is het ronde OLED display (24 centimeter breed) waarin de connectiviteit, multimedia navigatie, rijhulp en meer huist. Eronder vinden we zowaar fysieke bedieningselementen terug in de vorm van 5 handige (retro) tuimelschakelaars! Een digitaal instrumentenpaneel is niet aanwezig, wel kan je (optioneel) op een head-up display terugvallen.
Prestaties en Belgische prijzen van de zuiver elektrische MINI Aceman crossover
De Aceman E is 184 pk / 290 Nm sterk, haalt 100 km/u in 7,9 seconden, heeft een 42,5 kWh accupack en verkrijgt daardoor een actieradius van 310 km (WLTP). De SE topversie (in afwachting van de Aceman JCW?) levert uiteraard vlottere prestaties met 218 pk / 330 Nm en duurt de 0-100 km/u sprint hier 7,1 seconden. De 54,2 kWh accupack resulteert in 406 km rijbereik. Snelladen was duidelijk geen prioriteit voor de MINI Aceman want dat lukt hier maar aan 75 kW of 95 kW. Dankzij de beperkte batterijcapaciteit kan je in een half uurtje wel tot 80% bijladen. Aan een klassieke laadpaal of Wallbox lukt het met 11 kW (AC).
De Belgische prijzen van de MINI Aceman beginnen bij respectievelijk 36.600 euro (Aceman E) of 40.500 euro (Aceman SE). Naar goede gewoonte is er een ruime keuze inzake personalisatie mogelijk. De lokale MINI Verdeler helpt je graag verder met een kleurrijke configuratie. De eerste exemplaren die door Spotlight Automotive (Great Wall Motor) geproduceerd worden nabij Zhangjiagang zijn bestemd voor de Chinese thuismarkt. Tegen de herfst verwachten we hem (haar?) ook in Europa!
Wat heeft de Rolls Royce Droptail Arcadia zoal in de aanbieding om zijn torenhoog prijskaartje van 30+ miljoen te verantwoorden?
Wie écht écht écht vermogend is … hoeft vermoedelijk niet op een auto meer of minder kijken. Zelfs voor een extra hypercar in de garage hoeven deze gefortuneerden geen citytrip of restaurantbezoek over te slaan. Dat doorgedreven personalisatie bijzonder lucratief is hebben ze intussen bij Rolls Royce goed door met enkele superexclusieve bespoke modellen.
Zo is er de Rolls Royce Droptail die slechts viermaal geproduceerd zal worden. Allemaal in samenspraak met de toekomstige eigenaar (m/v/x). De derde Droptail creatie draagt de Arcadia naam wat aldus een oude Griekse wijsheid synoniem staat voor “hemel op aarde”. Kwestie van de insteek nog wat duidelijker te maken zeker?
De Arcadia komt met een exclusieve witte lakkleur met delen uit aluminium en glas die voor een unieke diepte zorgen. Daarnaast werd er ook koolstofvezel gebruikt .. met een zilver verflaag. Kwestie van het lijnenspel zo goed mogelijk te benadrukken! Binnenin werd er gekozen voor duotone leren bekleding en véél hout waar menig yacht op jaloers zou zijn.
Uniek in al zijn mogelijke betekenissen is het klokje in de Droptail Arcadia. Rolls Royce was maar liefst 5 maanden in de weer om de 119 onderdelen mooi te assembleren. Pas na 2 jaar was het volledig/mooi ingewerkt. De volledige productie van de Rolls Royce Droptail Arcadia duurde maar liefst vier jaar!
De exclusieve Droptail roadsters komen allemaal met de 6.75-liter V12 benzinemotor, goed voor 600 pk / 840 Nm. Qua prestaties zit het ongetwijfeld snor.
Als we de geruchten mogen geloven ligt de vraagprijs voor een Rolls Royce Droptail op 30+ miljoen euro. Desondanks is het vierde exemplaar al lang toegewezen, nu nog contact opnemen met Rolls-Royce Motor Cars Brussels in Overijse is dus vergeefse moeite.
Naast de zuiver elektrische Cooper (S)E varianten voorziet MINI haar nieuwe (driedeurs) telg ook als Cooper C (156 pk) en Cooper S (204 pk) met verbrandingsmotor.
Naast de frisse (herkenbare!) vormgeving, hightech interieur (met de 9,44” Interaction Unit blikvanger) en de bijna eindeloze personalisatiemogelijkheden draait bij de vijfde generatie MINI toch voornamelijk om de elektrische aandrijflijn. Die is verkrijgbaar in twee varianten, zijnde de Cooper E (184 pk) en Cooper SE (218 pk). Het rijbereik ligt op respectievelijk 305 km of 402 km. Daarnaast voorziet de Britse autoconstructeur nu ook reguliere Cooper varianten met klassieke benzinemotor. Ook deze doen het trouwens zonder zichtbare uitlaatmonden, kwestie van de visuele verschillen zoveel mogelijk te beperken.
De MINI Cooper C is de basisversie met 1.5-liter driecilinder benzinemotor, goed voor 156 pk / 230 Nm. Daarmee doe je 7,7 seconden over de 0-100 km/u sprint. Toch wanneer je minstens 30.500 euro ter beschikking hebt.
De Cooper S rekent wederom een 2.0-liter viercilinder turbobenzine die hier 204 pk en 300 Nm produceert. Dat resulteert in een 0-100 chrono van 6,6 seconden. De Belgische vanafprijs ligt hier op 34.500 euro. Beide Cooper varianten met verbrandingsmotor komen trouwens standaard met de 8-traps Steptronic automaat. Optioneel help je deze met de flippers achter het stuurwiel.
Om het configuratieproces iets te vergemakkelijken voorziet MINI de Essential, Classic, Favoured en JCW uitrustingsniveau’s. Elk voorzien van specifieke accenten/materialen. Op het bijgeleverde beeldmateriaal zien we een Cooper S in de knappe Ocean Wave Green tint met 18” Slide Spoke velgen. Laat je gerust gaan op mini.be!
Als we de officiële communicatie mogen geloven is de typische (nauwkeurige) MINI besturing nog steeds van de partij. Die staat garant voor het nodige rijplezier, veiligheid en comfort.