Officieel: Mercedes C400e plug-in hybride 381 pk (2022)Geheel volgens de verwachtingen heeft Mercedes het C-Klasse gamma aangevuld met een nieuwe C400e plug-in hybride motorisatie (381 pk).

De nieuwe Mercedes C-Klasse (W206) is intussen al goed ingeburgerd. Op een nieuwe C-Klasse Coupé of C-Klasse Cabrio moet je niet meer verwachten, wel is er nog steeds een vierdeurs Berline of praktische C-Klasse Break. Voor de avonturiers is er zelfs een gloednieuwe C-Klasse All-Terrain. Intussen is het sportieve aanbod ook reeds present, dit als C43 AMG (408 pk) of C63 AMG (680 pk)!

Toch verwachten we de meeste – zakelijke – interesse voor de fiscaal aantrekkelijke Mercedes C-Klasse PHEV modellen. Eerst was er de C300e plug-in hybride met 313 pk. Deze krijgt – net zoals bij de nieuwe GLC SUV – nu het gezelschap van een krachtigere C400e plug-in hybride topversie. Ook deze is voorzien van een 2.0-liter viercilinder, elektromotor en 9-traps automaat, tezamen goed voor 381 pk en een 0-100 km/u chrono van slechts 5,4 seconden. De topsnelheid ligt op een (begrensde?) 250 km/u.

In tegenstelling tot de C300e PHEV is de Mercedes C400e 4MATIC plug-in hybride er (momenteel?) wel enkel in de Berline koetswerkvorm. En steevast in het sportief ogende AMG Line uitrustingsniveau. Daardoor ligt de Belgische vanafprijs op 69.575 euro, gelukkig wel in combinatie met een stevige basisuitrusting. Ter vergelijking, een C300e Berline (Luxury Line) heb je hier vanaf 62.678 euro.

Ook de C400e rekent op een riante accupack (25 kWh) waardoor het zuiver elektrische rijbereik op 100+ km ligt. Mits enige toewijding kan je – met frequent te laden – knappe verbruikscijfers optekenen. Dat laden gaat trouwens zowel op wisselstroom (11 kW AC) als gelijkstroom (55 kW DC). Behalve de type-aanduiding/badge zijn er trouwens geen noemenswaardige verschillen.

Bestellen maar!

Lees hier onze rijtest met de Mercedes C300e PHEV!