Stappenplan: hoe remblokken vervangen?Een hoop moderne hulpsystemen of niet, je remblokken blijven een belangrijk onderdeel voor de veiligheid van je wagen!

Je denkt er waarschijnlijk nooit over na wanneer je (stevig?) op het rempedaal trapt. Maar achter het laten stoppen van je auto zit een ingenieus remsysteem dat de handeling van de bestuurder in een fysieke kracht omzet. Remblokken behoren tot de sleutelelementen van dat systeem. De remklauw drukt ze tegen de remschijf. De wrijving doet de auto afremmen en uiteindelijk stoppen. Je kunt je wellicht iets voorstellen bij de extreme belasting die de blokken duizenden kilometers lang ondergaan.

Levensduur

De gebruiksduur van een remblokkenset hangt af van verschillende factoren, zoals de individuele rijstijl en het productiemateriaal. Doorgaans geven fabrikanten een operationeel leven van 50.000 tot 100.000 km aan. Mede door verschillen in samenstelling en gebruik is dit verschil verklaarbaar. De geschiktheid van een bepaald type remblokken (bijv. organisch of keramisch materiaal) hangt af van het type auto waarin je rijdt, maar ook hoe je hem gebruikt. Een sportauto heeft andere vereisten dan een Cinquecento in het stadsverkeer. Je autoboekje verschaft hierover nadere informatie. Ook je concessiehouder kan je adviseren over de meest geschikte remblokken voor jouw auto.

Bij de onderhoudsbeurt worden versleten remonderdelen vervangen. Mogelijkerwijs geeft je auto voortijdig signalen dat de remblokken aan vervanging toe zijn. Ze zijn voorzien van een hoorbare slijtagewaarschuwing en vaak ook van een lampje op het dashboard. Wordt de remweg langer of trekt de auto naar een kant bij het remmen, is snel handelen geboden.


Video-instructie overgenomen van AUTODOC Club

Vervanging

Remblokken vervangen kan een gemotiveerde autoklusser zelf. De procedure is daardoor in grote lijnen dezelfde voor de meeste auto’s. De maten van de toepasselijke sleutels en doppen kunnen wel verschillen.

Hier volgt een stappenplan:

  1. Maak de wielbouten los met een wielmoersleutel.
  2. Hef de auto op en plaats hem op steunen.
  3. Schroef de wielbouten eruit en verwijder het vrijhangende wiel.
  4. Duw de remblokken uit elkaar met een koevoet.
  5. Verwijder de beschermdoppen van de geleidepennen van de remklauw met een platte schroevendraaier.
  6. Schroef de bevestiging van de remklauw los met een ratelsleutel en de passende inbus bit.
  7. Verwijder de remklauwveer.
  8. Verwijder de remklauw en hang hem terzijde.
  9. Haal de remblokken uit hun zitting.
  10. Druk de remklauwzuigers in met een remzuigerterugsteller.
  11. Reinig de remklauwbeugel met een staalborstel en remmenreiniger en behandel de contactplekken met de remblokken met anti-pieppasta.
  12. Plaats de nieuwe remblokken met de voeringen naar de remschijf toe.
  13. Schroef de remklauw terug vast en haal de bevestigingen met de momentsleutel aan het voorgeschreven koppel aan.
  14. Plaats de beschermdoppen op de geleidepennen.
  15. Breng de borgveer van de remklauw aan.
  16. Behandel het centrum van de remschijf met kopervet en het remschijfoppervlak met remmenreiniger.
  17. Draai de wielbouten vast en laat de wagen zakken.
  18. Haal de wielbouten beurtelings volgens een kruislings patroon aan.

Wanneer je weerstand voelt bij het intrappen van het rempedaal is de vervanging geslaagd. Veilig onderweg!