willys cover
Als klein manneken deed ik vroeger niets liever dan oorlogje spelen in het bos. Echte wapens hadden we niet. Stokken, dennenappels en een enorme portie fantasie, daar moesten wij het mee doen.

We hadden niet veel, maar wat we hadden zorgde voor enorm veel plezier. Als we vandaag de dag aan een 12-jarige vragen om oorlogje te spelen, zal hij je waarschijnlijk vragen of hij speler 1 mag zijn en of je op Playstation of Xbox speelt. Zonde.

Willys Jeep test

Deze keer gaan we opnieuw retro. De Willys Jeep die we mochten testen is van 1944. De naam “Jeep” komt waarschijnlijk voort uit de afkorting van z’n functie als GP: “general purpose”. Hij werd dus gebruikt in de oorlog voor de meest uiteenlopende opdrachten en zat bij het 3de leger en in het 43ste bataljon. De kans is dus groot dat er ooit nog 4 soldaten in dit voertuig vreesden voor hun dood. Niet per se vanwege een vijandige tank of passerende bommenwerper, de wagen op zich is gewoon enorm onveilig. Geen deuren, geen gordels en geen houvast; terwijl de bestuurder met alle macht dit gevaarte op de weg probeert te houden, moet de passagier zich vastklampen aan dichtstbijzijnde ruitje of stoel.

Willys Jeep test

Gelukkig heeft het motorblok maar 4 cilinders die samen een kleine 60 pk produceren. De teller loopt slechts tot 60 mph en met amper 3 versnellingen haal je ook niet makkelijk de topsnelheid. Voordeel is wel dat de kracht kan verdeeld worden op de 4 wielen, 4X4 stand en hi-low stand werden ingebouwd voor het lastigere terreinwerk. Het chassis is zacht afgeveerd, waardoor het zijn mannetje staat op het veld, maar niet voldoet voor het zware terreinwerk. Ook op vlakke wegen mist het stijfheid, want boven de 40 km/u heb je al het gevoel helemaal geen controle te hebben over het voertuig; meer een boot-gevoel. De draaicirkel lijkt eindeloos en om een bocht normaal te nemen moet je enorm anticiperen. Kort even draaien in het bos? Vergeet het maar! Qua looks heeft de kleine Willys wel heel veel charme. De typische Jeep-grille, die we vandaag zelfs terugvinden, zorgt voor een stoere look en achteraan zorgen de reserveband en benzinetank voor de nodige accenten. Opties ten top! Optionele schop en bijl en daarbovenop werd de wagen ontwikkeld als cabrio. Niet getreurd, hij kan ook drup-vrij worden gemaakt door een  handige manuele soft top en zelfs de voorruit kan worden platgelegd!

Willys Jeep test

Het is moeilijk om dit echt een mooie oldtimer te noemen. Deze oorlogsveteraan heeft ongetwijfeld zijn dienst vervuld en het is niet voor niets dat er  361.339 exemplaren van werden gemaakt. Het grootste pluspunt ligt echter voor het grijpen. Plezier, fun… Het is lang geleden dat we zo genoten hebben van zo’n “slechte” wagen. Een ongecontroleerde off-road slip of klooien in het bos of greppel. De sfeer die in en rond de wagen hangt is pure nostalgie en tovert een glimlach op ons gezicht. Deze unieke ervaring maakt ons opnieuw dat manneken van 10.

Kort

– veiligheid
– ophanging
–  …

+ FUN FUN FUN
+ dat spontane glimlachje
+ nostalgie in een notendop

Willys Jeep test

Tekst & foto’s: Arthur Vanderplaetsen
Dank aan: Jules Vanderplaetsen