We kennen uiteraard het hele gamma wagens van Ferrari, maar blijkbaar was enkel wagens bouwen niet genoeg voor het Italiaanse automerk. Daarom hebben ze daar besloten om een pretpark te bouwen in de Verenigde Arabische Emiraten. Daar zit er veel geld, dus misschien wel de ideale locatie. Wat de locatie nog idealer maakt is het feit dat er bij het pretpark ook een F1-circuit zal liggen, dat gepland is afgewerkt te zijn tegen 2009. Tegen dan zouden er daar ook officiële F1-racen gereden moeten worden. Naast de eerste steen zal Ferrari een ’tijdscapsule’ – lees: doos – leggen, waarin er een piston van de F1-wagen van dit jaar zit. Tegen 2047 wordt deze doos geopend, wat het geheel een tijdreis maakt. Benieuwd wat de mensen in de toekomst van onze hedendaagse pistons vinden…
Gerelateerde artikels
Welke supersportwagen is jouw favoriet (en dus de beste?) als je moet kiezen tussen de McLaren 750S en Ferrari 296 GTB?
Tenzij je écht vermogend bent staat kiezen vaak garant aan verliezen. Zeker in autoland waar er zoveel knappe, prachtige en speelse bolides zijn die om je zuurverdiende (?) centjes vragen. Anderen zijn dan weer (vooral) een interessante investering waardoor de dagdagelijkse bruikbaarheid ietwat verloren gaat…
In het segment van de meer potente sportwagen vinden we de McLaren 750S en Ferrari 296 GTB terug. Afgezien van hun afwijkende (geografische) oorsprong noteren we onderhuids ook de nodige verschillen. Wel komen beide sportwagens desgewenst in een dakloze vorm, dan moet je zoeken naar de 750S Spider en 296 GTS.
De McLaren 750S is een doorontwikkeling van de 720S maar de 4.0-liter V8 levert nu 750 pk. In 2,9 seconden zit deze snelle Brit aan 100 km/u en die blijft vervolgens maar doorknallen tot 341 km/u. Voor een Belgische bestelbon moet je minstens 284.800 euro neertellen.
Terwijl hij weinig te maken heeft met de F8 Tributo voorganger neemt de Ferrari 296 GTB toch zijn plaats in. Misschien is het zelfs meer het kleine SF90 broertje. De 296 GTB is namelijk een plug-in hybride op basis van een 3.0-liter V6. Goed voor een systeemvermogen van 830 pk, 0-100 chrono van eveneens 2,9 seconden en 330+ km/u topsnelheid. Met een bijna identiek Belgisch prijskaartje van 287.945 euro (in basisvorm!) bewijst de Ferrari 296 GTB opnieuw zijn relevantie met de McLaren 750S.
Ben Barry van het Britse Car Magazine bracht beide kemphanen bij elkaar en zocht naar een winnaar. Maar welke geniet jouw voorkeur?
Laden …
Limburg pakt de primeur want het familiebedrijf Pagnotta is het allereerste Belgische verkooppunt voor de Chinese Chery merken.
Het Limburgse Pagnotta is al meer dan een halve eeuw gekend voor de Italiaanse automerken. Binnenkort komen daar de Chinese Chery merken bij, zijnde Omodo en Jaecoo. Daarmee is Pagnotta de eerste Belgische Chery dealer! Op termijn plant Chery nog meer samenwerkingen in alle Belgische provincies, om zo een sterke lokale verankering (30 verkooppunten!) uit te bouwen.
Chery mag dan nog relatief onbekend klinken, het is een Chinese automobielgigant met talrijke merken. In Duitsland hebben ze alvast een ontwikkelingscentrum opgetrokken en nu mikken ze op de Europese markt. Chery koos voor voor een distributiekanaal waarbij “de klant centraal staat”. Dit in tegenstelling tot andere merken die de laatste jaren meer en meer afstand (digitaal) nemen van hun eindklant.
Het lanceringsoffensief omvat de Jaecoo J7, een compacte SUV (met stoere Amerikaanse looks?) met vierwielaandrijving. Zowaar voorzien van een benzinemotor of plug-in hybride aandrijflijn. Een grotere (en luxueuzere) J8 werd ook al toegezegd voor de Europese markt. Naast de Jaecoo’s kan je bij Pagnotta ook terecht voor de Omoda 5 met hier keuze tussen een 1.6-liter benzine (200 pk) of EV variant (150 pk).
Een troef van zowel Omoda en en Jaecoo is de aantrekkelijke garantie van 7 jaar of 150.000 kilometer en 8 jaar op de EV batterij. Chery streeft naar een efficiënte logistiek en beperkt het aantal opties, al zijn er voldoende mogelijkheden om wagens te personaliseren via koetswerkkleuren en een luxe of comfort uitvoering.
Of Exlantix, het hogere (luxe)merk van Chery, eveneens bij Pagnotta verkrijgbaar zal zijn is momenteel nog niet duidelijk.
Fastned gaat krachtige snellaadstations installeren bij de Belgische winkels van Decathlon!
Het aanbod van snelle en vooral krachtige laadstations groeit als een kool. Na tientallen Fastned laadstations langs belangrijke snelwegen zullen de typerende gele snelladers binnenkort ook opduiken op de parkings van Decatlon winkels in België. Dat is het gevolg van een Belgische samenwerking tussen de Franse sportwinkelketen en het Nederlandse snellaadbedrijf. Leve Europa!
De primeur is voor de Decathlon winkel van Kortrijk met in zijn zog een laadstation in Waver. Deze snelladers zullen 24/7 toegankelijk zijn, ook voor niet-klanten van Decathlon. Fastned en Decathlon hebben de intentie om de samenwerking op termijn uit te breiden naar andere Belgische winkellocaties.
Afhankelijk van de beschikbare ruimte wil Fastned laadstations bouwen met 6 à 10 laadpunten en met een maximaal vermogen van 150 of 400 kW (DC). Aan de krachtigste variant verkrijgen moderne EV’s tot 100 km rijbereik in slechts een handvol minuten. Toch in optimale omstandigheden zoals optimale batterijtemperatuur en voldoende beschikbaar vermogen.
Fastned is ondertussen gestart met de aanvragen voor de benodigde vergunningen en netaansluitingen. Het hoopt de site in Kortrijk nog voor het eind van 2024 operationeel te krijgen. Waver moet in de loop van 2025 volgen.
In België zijn er momenteel 38 Decathlon winkels en net iets minder Fastned laadstations terug te vinden.